Ashwagandha to roślina pochodząca z Indii, jednak spotkać ją można również w Bangladeszu, Nepalu, Pakistanie i na Sri Lance. Ten krzew, zwany również jako indyjski żeń-szeń, potrafi osiągnąć do 150 cm. Ma żółte kwiaty i czerwone jagody, jednak surowiec zielarski stanowi korzeń – posiada on najwięcej właściwości leczniczych. Roślina ta należy do grupy adaptogenów czyli roślin, które pozwalają radzić sobie ze stresem, a dodatkowo mają korzystny wpływ na ciało i mózg. Dodatkowo ashwagandha obniża poziom glukozy we krwi, ma działanie wspierające funkcjonowanie mózgu, zmniejsza poziom kortyzolu, a także pozwala w prosty sposób poradzić sobie z przygnębieniem i depresją.

Z korzeni i liści ashwagandhy pozyskuje się leczniczy proszek, który wykorzystywać można na wiele sposobów. Zawarte w roślinie witanoloidy mają działanie przeciwzapalne, a także hamują rozwój guzów. Roślina ta w ziołolecznictwie stosowana jest od tysięcy lat. Pomagała leczyć różnego rodzaju dolegliwości. Już 3000 lat temu ashwagandha uznawana była za idealny środek usuwający stres, a także zwiększający poziom energii i poprawiający koncentrację.

Ashwagandha na cukrzycę!

ashwagandha-indyjski-zen-szen

Obecnie ashwagandha polecana jest dla osób zmagających się z cukrzycą. Roślina ta bowiem wpływa korzystnie na poziom glukozy we krwi, a jej regularne stosowanie Ashwagandhy sprawia, że zwiększa się poziom wydzielanej insuliny oraz poprawia wrażliwość tkanek na ten hormon. Badania dowodzą, że substancje zawarte w ashwagandzie działają zarówno na osoby posiadające zbyt wysoki, jak i umiarkowany poziom cukry we krwi.
Z kolei testy prowadzone na zwierzętach wskazują, że aschwagandha przyjmowana w odpowiednim stężeniu potrafi reguluje proces apoptozy (tzw. programowalną śmiercią komórek). To działanie pozwala znacząco zmniejszyć ilość komórek nowotworowych.

Ashwagandha usuwa wolne rodniki!

Jako silny antyoksydant, ashwagandha pozwala usunąć z organizmu wolne rodniki, które są odpowiedzialne za uszkodzenia w DNA. To właśnie regularne przyjmowanie ashwagandhy, sprawia, że komórki nowotworowe stają się bardziej wrażliwe na apoptozę. Te same badanie pokazują, że przyjmowanie tego preparatu może mieć korzystny wpływ podczas leczenia niektórych nowotworów, w tym powszechnie występującego w Polsce nowotworu piersi, a także raka płuc, jelita grubego, mózgu i jajników.

Ashwagandha zmniejszy ryzyko wystąpienia nowotworu

Niektóre z tych badań wskazują, że preparat zmniejsza ryzyko występowania nowotworów, a dodatkowo redukuje wzrost o blisko 70 – 80%  i ogranicza rozprzestrzenianie się komórek nowotworowych. Na dzień dzisiejszy nie prowadzono badań na ludziach, jednak istnieje duże prawdopodobieństwo, że wyniki okażą się równie skuteczne.

Indyjski żeń-szeń na stres!

ashwagandha

Po ashwagandhe warto również sięgnąć w chwilach nerwowych. Wyciąg z tego zioła zmniejsza poziom kortyzolu – hormonu stresu, który wydzielany jest przez nadnercza,w  odpowiedzi na stres i obniża poziom glukozy we krwi. W niektórych sytuacjach stresowych dochodzi do trwałego podwyższenia poziomu glukozy we krwi, a to z kolei może wpłynąć na odkładanie się tłuszczu w okolicach brzucha. Koniecznie sprawdź jaki masz rodzaj brzucha!
To skuteczne działanie potwierdzają badania przeprowadzone na ludziach wykazują, że osoby regularnie stosujące wyciąg z ashwagandhy mają znacznie niższy poziom kortyzolu niż zaobserwowano w grupie kontrolnej nawet o 30%. Na podstawie tych badań można jasno stwierdzić, że stosowanie tego zioła może znacząco poprawić nasze zdrowie psychiczne.

Regularne stosowanie ashwagandhy

Jest to jedna z najskuteczniejszych substancji obniżających stres. Badacze specjalizujący się w medycynie alternatywnej zauważyli, że regularne stosowanie tej rośliny wpływa pozytywnie na układ nerwowi i przewodzenie bodźców. Może się zatem okazać pomocna dla osób z zaburzeniami depresyjnymi oraz tych, które zaobserwowały w siebie pogorszenie nastroju. Zaś poprawa nastroju zauważalna jest u około 70% osób.
Ashwagandha jest również idealną rośliną dla wszystkich tych, którzy planują rozpocząć swoją przygodę z siłownią. Panowie z pewnością będą zadowoleni z informacji, że stosowanie tego zioła zwiększa poziom testosteronu, ten zaś jest nieodłącznym elementem związanym ze zdolnością do ćwiczeń.
Stosowanie zalecanej dawki około 750 – 1250 mg dziennie pozwala ćwiczyć znacznie dłużej i wydajniej bez uczucia zmęczenia. Tym samym regularne przyjmowanie ashwagandhy, w połączeniu z systematycznymi wizytami na siłowni pozwala znacząco zwiększyć masę mięśniową i zredukować ilość tłuszczu w organizmie.

Więc dla kogo indyjski żeń-szeń?

ashwagandha-2

Tak więc, jeśli cierpisz na depresję, zauważyłaś u siebie znaczące pogorszenie się nastroju, cierpisz na cukrzycę, bądź po prostu zależy Ci na tym aby poprawić swoją kondycję fizyczną powinnaś sięgnąć po indyjski żeń szeń. Zioło to posiada szerokie zastosowanie w licznych dolegliwościach. Zawarte w niej składniki wspierają układ immunologiczny w walce z chorobą, a także wspierają naszą odporność.

KONIECZNIE PRZECZYTAJ
Co zrobić żeby zasnąć? walka z bezsennością...

W aptekach oraz sklepach zielarskich znajdziesz ashwagandhę suszoną, bądź w formie sproszkowanej. Musisz jednak pamiętać o tym, że zioło to, podobnie jak pozostałe substancje nie jest wskazane do stosowania przez wszystkich. Nie można jej przyjmować będąc w ciąży, podczas karmienia piersią, a także jeśli przyjmujesz leki nasenne.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.