Rozciąganie jest bardzo ważnym elementem każdego treningu. Znawcy tematu twierdzą, że powinno mieć miejsce zarówno przed rozpoczęciem ćwiczeń, jak i po ich zakończeniu. Mamy dwa rodzaje rozciągania – statyczne i dynamiczne.

rozciaganie-statyczne-i-dynamiczne

Rozciąganie statyczne

Ten rodzaj rozciągania polega na powolnym rozciąganiu mięśnia, dopóki nie poczuje się oporu i bólu. Wówczas należy wytrzymać w danej pozycji jak najdłuższy czas, najlepiej kilka sekund, niekiedy nawet pół minuty, o ile starczy sił. Jest to element typowej rozgrzewki przed każdą aktywnością fizyczną. Eksperci zalecają, by rozciąganie statyczne stosować zanim jeszcze mięśnie się rozgrzeją.

Ma to na celu uniknięcie kontuzji, gdy mięśnie są zbyt sztywne. Bez rozciągania na wstępie łatwiej o zwichnięcia, złamania, skręcenia. Jednak nic nie stoi na przeszkodzie, by również zastosować je po treningu.

KONIECZNIE PRZECZYTAJ
Popularne mity o diecie

Rozciąganie statyczne w takim momencie pozwoli zrelaksować mięśnie i rozluźnić je. Dzięki temu zmniejszamy ich ewentualną bolesność następnego dnia. Rozciąganie można wykonywać także przy pomocy partnera, wówczas jest wykonywane nawet dokładniej i jest skuteczniejsze. Ważne by partner był tego samego wzrostu, podobnej wagi i aby był kimś zaufanym, osobą posiadającą wyczucie.

Rozciąganie dynamiczne

Tego typu rozciąganie to połączenie rozgrzewki z rozciąganiem mięśni. Odbywa się w dynamicznym ruchu, podczas którego rozciągane mięśnie jednocześnie się rozgrzewają, następuje wzmożone wydzielanie ciepła. Jest to trudniejsze niż rozciąganie statyczne, wymaga dokładności w wykonaniu, umiejętności zachowania równowagi, płynności ruchów. Tylko wówczas taki wstęp do treningu jest efektywny.

KONIECZNIE PRZECZYTAJ
Na co nie tracić czasu w fitness

Należy pamiętać, aby zakres ruchu, czyli wymachy rąk i nóg, zwiększać stopniowo. Zbyt szybkie przejście do pełnego zakresu spowodować może przykre kontuzje, bolesność, a nawet zerwanie ścięgna. Ten rodzaj rozciągania zalecany jest dla osób trenujących dynamiczne sporty, na przykład sztuki walki. Rozciąganie dynamiczne jest w stanie pomóc w wejściu w stan skupienia.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.