W diecie kobiet ciężarnych oraz matek karmiących piersią obserwuje się powszechne niedobory pierwiastków kluczowych dla prawidłowego rozwoju dziecka, takich jak jod, żelazo, DHA, witamina D3 oraz kwas foliowy. Żeby zaspokoić rekomendowane dawki substancji z grupy BIG FIVE, ciężarnym i kobietom karmiącym zaleca się przyjmowanie leków lub suplementów zawierających odpowiednie proporcje niezbędnych składników mineralnych.

Zdrowa i zbilansowana dieta – czy wystarcza w ciąży?

W okresie ciąży w organizmie kobiety zachodzą szybkie zmiany fizjologiczne wymagające odpowiedniej podaży kalorii, witamin i minerałów. Dla rozwijającego się płodu ogromne znaczenie ma ilość mikroskładników dostarczonych z pożywieniem.

Młoda matka powinna również ograniczyć spożywanie produktów, które mogłyby negatywnie wpływać na rosnące dziecko. Zbilansowana dieta bogata w warzywa i owoce oraz pokarmy jak najmniej przetworzone to jednak za mało, żeby uzupełnić wszystkie niedobory witaminowe i zadbać o prawidłowy rozwój dziecka.

Zgodnie z zalecanym dobowym spożyciem witamin i minerałów kobieta ciężarna musiałaby spożyć:

  • 1 kg szpinaku, 200 g wątróbki lub 800 g zielonych warzyw (kwas foliowy)
  • 2 puszki tuńczyka lub 1 kg dorsza (DHA)
  • 30 żółtek jaj, 8 puszek tuńczyka, 400 g śledzi marynowanych (witamina D)
  • litr mleka od krowy jedzącej paszę fortyfikowaną lub litr jodowanej wody mineralnej (jod).

Lekarze zalecają więc ciężarnym przyjmowanie leków, takich jak np. Elevit             Pronatal: http://www.consumerhealth.bayer.com.pl/pl/suplementacja/elevit-pronatal/ zapobiegających wystąpieniu zaburzeń związanych z niedoborową dietą lub niewłaściwą gospodarką witaminowo-minerałową.

Przed rozpoczęciem stosowania preparatu witaminowego należy jednak zawsze skonsultować się ze specjalistą.

Jod a prawidłowy rozwój umysłowy

Jod wchodzi w skład hormonów tarczycy niezbędnych do rozwoju organizmu. W życiu płodowym jod odpowiada m.in. za różnicowanie się neuronów, a jego niedobór prowadzi do opóźnienia umysłowego i nieprawidłowego rozwoju psychoruchowego dzieci.

KONIECZNIE PRZECZYTAJ
Jak często kąpać noworodka?

kalendarz-ciazy-drugi-trymestr

Światowa Organizacja Zdrowia rekomenduje dobowe spożycie jodu w okresie ciąży na poziomie 220-250 mcg. W Polsce główne źródło jodu to sól jodowana. WHO zaleca jednak, żeby kobiety ciężarne ograniczały sól w swojej diecie (do 5 g/dobę), a jod dostarczały, spożywając mleko i wodę mineralną.

Podczas całej ciąży kobieta powinna suplementować pierwiastek w dawce 150 mcg/dobę. Zgodnie z badaniami, w Polsce tylko co druga ciężarna otrzymuje zalecaną ilość jodu.

Kwas DHA a prawidłowy rozwój układu nerwowego

Wielonienasycony tłuszczowy kwas dokozaheksaenowy (DHA) należy do grupy kwasów omega-3. DHA wykazuje działanie neuroprotekcyjne na mózg dziecka i warunkuje prawidłowy rozwój układu nerwowego.

Przyjmowanie w okresie ciąży preparatów zawierających kwasy omega-3 zmniejsza również o 87% ryzyko wystąpienia astmy alergicznej. Dobrym źródłem DHA są ryby, jednak w Polsce kobiety zjadają ich o połowę mniej niż zalecane.

Dlatego Polskie Towarzystwo Ginekologiczne rekomenduje, żeby już od pierwszych tygodni ciąży kobiety ciężarne przyjmowały 600 mg DHA na dobę.

Witamina D a prawidłowy wzrost i zdrowe kości

Optymalna ilość witaminy D przyjmowana w ciąży pozytywnie wpływa na przyrost gęstości mineralnej kości. Niewystarczająca podaż tego pierwiastka skutkuje częstszymi złamaniami u starszych dzieci.

Witamina D zmniejsza też ryzyko wystąpienia świszczącego oddechu, astmy, kataru siennego oraz infekcji układu oddechowego u dzieci w wieku 3-5 lat. W Polsce w okresie zimowym 97-100% ciężarnych ma niedobór witaminy D (< 30 ng/ml). U wszystkich noworodków stwierdza się też niedobór tej witaminy (< 20 ng/ml).

KONIECZNIE PRZECZYTAJ
Adopcja czy in vitro? Co wybierzesz, chcąc mieć dziecko?

Podaż witaminy D kobiety ciężarne powinny rozpocząć już przed poczęciem. Dawka zalecana przez ginekologów w okresie ciąży to 2000 IU/dobę. Prawidłowe stężenie 25(OH) D powinno mieścić się w przedziale 30-50 ng/ml.

Foliany a prawidłowy rozwój intelektualny

W okresie planowania ciąży oraz w trakcie jej trwania suplementacja kwasem foliowym odgrywa szczególną rolę. Badania naukowe pokazują, że przyjmowanie folianów min. 3 miesiące przed poczęciem oraz w trakcie ciąży zmniejsza ryzyko wad cewy nerwowej o nawet 70%.

Kwas foliowy uczestniczy w prawidłowym zamykaniu się cewy nerwowej, czyli zaczątku układu nerwowego. Polskie Towarzystwo Ginekologiczne rekomenduje, żeby kobiety w okresie rozrodczym (szczególnie te planujące ciążę) oraz ciężarne przyjmowały 400 mcg kwasu foliowego na dobę.

Żelazo a prawidłowy rozwój poznawczy i emocjonalny

U co drugiej ciężarnej ginekolodzy stwierdzają niedobór żelaza. Pierwiastek odpowiada za prawidłowy poziom hemoglobiny u dziecka, a jego niedobór prowadzi do zaburzeń poznawczych i behawioralnych.

Specjaliści zalecają, żeby ciężarne z niedokrwistością oraz z ryzykiem niedokrwistości przyjmowały związki żelaza przed poczęciem oraz po 8. tygodniu ciąży. Żelazo należy suplementować również w okresie laktacji. Zalecana dawka dla kobiety ciężarnej to 30 mg/dobę i 20 mg/dobę dla kobiety karmiącej.

Coraz częściej problemy zdrowotne dzieci wiąże się z niedoborami żywieniowymi w okresie ciąży i przy karmieniu piersią. Teoria programowania żywieniowego zakłada, że niedobór lub nadmiar składników pokarmowych w krytycznych okresach rozwoju trwale zmienia procesy metaboliczne, co wpływa na zdrowie w późniejszym życiu.

1 KOMENTARZ

  1. W czasie ciąży i połogu brałam pregne plus. Nie odczuwałam zmęczenia, miałam dobre wyniki badan, a maluch rozwijał i rozwija się prawidłowo. Moja siostra, która aktualnie jest w ciąży tez właśnie przyjmuje pregne i wyniki są w porządku.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.