Zakupy przez internet nie tyle cieszą się niesłabnącym zainteresowaniem, co wręcz ich popularność stale rośnie. Nic dziwnego, w końcu sklepy oferujące możliwość zakupów w sieci kuszą atrakcyjnymi cenami i wygodą, a często także szerszym asortymentem niż te stacjonarne.
Jednak taka forma robienia zakupów niesie też ze sobą pewne niebezpieczeństwa. Poznaj 4 najważniejsze zasady bezpiecznych zakupów online!
Sprawdzaj sklepy internetowe i sprzedawców
Spis treści
Najbezpieczniejsze jest robienie zakupów w znanych i sprawdzonych przez siebie sklepach online. Jednak czasem mamy potrzebę, aby zakupić towary z innego, nowego miejsca. W takiej sytuacji z pewnością należy zasięgnąć informacji na temat sprzedawcy.
Jeżeli nikt spośród członków rodziny bądź znajomych nie miał nigdy do czynienia z danym sklepem, zawsze można sprawdzić opinie o nim w internecie. Należy jednak być ostrożnym i starannie przyjrzeć się wypowiedziom i ocenom na forach i stronach służących wystawianiu opinii o tego typu sklepach.
Czerwona lampka powinna zapalić się nam w momencie, gdy sklep zdobył wiele pozytywnych opinii w bardzo krótkim czasie, a także gdy wpisy na jego temat wyglądają bardzo nienaturalnie lub są do siebie zbyt podobne. Podobnie powinno się też sprawdzać sprzedawców oferujących towary w serwisach aukcyjnych.
W przypadku zakupów przez internet w sklepie powinno się również sprawdzić jego dane, w tym to, czy znajduje się na liście KRS. Jeżeli jego dane nie figurują w tym miejscu, prawdopodobnie za rzekomą firmą stoi zwykłe oszustwo.
Podczas zakupów przez internet korzystaj tylko z bezpiecznych połączeń
Kupując produkty czy usługi przez internet, dokonujemy operacji, podczas których podajemy wiele swoich danych oraz innych informacji na swój temat. To idealna sytuacja dla osób, które chcą je wykorzystać, np. zyskując w ten sposób dostęp do naszego konta bankowego bądź skrzynki e-mail.
Dlatego bardzo ważne jest, aby kupować wyłącznie na stronach, które gwarantują bezpieczne połączenie. W lewym górnym rogu paska z adresem strony powinno wtedy widnieć oznaczenie https, co oznacza, że strona jest szyfrowana. Niekiedy można również zobaczyć tam symbol kłódki czy zielone pole, oznaczające ważny certyfikat bezpieczeństwa.
Pamiętaj o bezpiecznych płatnościach za zakupy online
Jeżeli sklep bądź sprzedawca nie oferuje możliwości płatności przy odbiorze towarów, do wyboru mamy kilka opcji. Do najczęstszych należą przelewy online lub płatności za pomocą systemu Paypal.
Ten drugi słynie z dobrego zabezpieczenia przelewów, dlatego warto go wybrać, jeżeli tylko istnieje taka opcja. W przypadku tradycyjnego przelewu należy być wyjątkowo ostrożnym podczas podawania numeru konta firmy, której chcemy przelać pieniądze.
Najczęściej po prostu kopiujemy go i przeklejamy z dostarczonej na nasz adres e-mail wiadomości od sklepu. Jednak w ten sposób bardzo łatwo możemy paść ofiarą hakerów. Najlepiej będzie przepisać numer ręcznie, a następnie dokładnie go sprawdzić, nawet dwukrotnie. Zawirusowany komputer potrafi zmienić przeklejany numer, w wyniku czego pieniądze trafią na niewłaściwe konto.
Po uiszczeniu zapłaty warto również monitorować skrzynkę e-mail. Na adres internetowy powinniśmy dostać informację o otrzymaniu przez sklep zapłaty. Jeżeli nie pojawi się w przeciągu najbliższych 2 dni roboczych, warto skontaktować się z firmą i wyjaśnić sprawę.
Należy także sprawdzać co pewien czas konto bankowe i, jeżeli tylko zauważymy podejrzane operacje, natychmiast wyjaśnić je w banku. Konto powinno się sprawdzić również wtedy, gdy podczas dokonywania transakcji wystąpiły problemy techniczne, przez co mogło dojść np. do podwójnej płatności.
Zapobiec temu można, wybierając dobrego dostawcę szybkiego internetu o stabilnym łączu, np. internet UPC.
Pamiętaj, że możesz zwrócić zakupy zrobione przez internet
Po zrobieniu zakupów przez internet również dotyczy nas prawo do złożenia reklamacji czy odstąpienia od umowy, choć wiele osób zdaje się o tym zapominać. Jeżeli towar np. nie jest zgodny z opisem bądź dotarł uszkodzony, mamy prawo zwrócić go w przeciągu 14 dni, odstępując tym samym od umowy.
W wypadku towarów uszkodzonych lub niesprawnych można żądać także wymiany przedmiotu na sprawny. W tym przypadku klient ma na to aż 2 lata. Jeśli natomiast wolimy, aby sprzęt został naprawiony, najlepiej będzie skorzystać z gwarancji i zgłosić się do producenta.
Zakupy przez internet mogą być ogromną korzyścią, jednak wyłącznie pod warunkiem zachowania bezpieczeństwa, dlatego warto wziąć sobie powyższe zasady do serca.
Koniecznie przeczytaj: