Istnieje wiele gatunków i podgatunków buraka, a znane są już od wielu tysięcy lat i chętnie hodowane. Wykorzystywane są w celach leczniczych i jako wspaniale smakujące danie.

Czy boćwina i botwina są tym samym?

Dla mało zorientowanych ludzi boćwina i botwina oznaczają to samo, a tak nie jest, mimo podobnie brzmiącej nazwy. Należy zacząć od tego, że kilka tysięcy lat temu występował przede wszystkim burak liściowy, posiadający korzenie, lecz nie bulwy. Inna odmiana buraków wytworzyła je tak jak burak ćwikłowy.

bocwina-wlasciwosci

Botwina to młode buraki ćwikłowe z bulwą wykorzystywane wraz z liśćmi do przyrządzenia znanej wszystkim zupy. Boćwina to natomiast odmiana liściasta buraków, gdzie wykorzystuje się przede wszystkim właśnie liście.

KONIECZNIE PRZECZYTAJ
Kefir jako superfood podbija świat!

Inną nazwą boćwiny jest na przykład sałata rzymska, lub burak szpinakowy. Obie odmiany buraka mają wspaniałe właściwości prozdrowotne i powinny być na przemian włączane do diety.

Właściwości boćwiny

Liście i korzonki boćwiny wyróżniają się tym, że zawierają duże ilości białka jak na roślinę liściastą. Białko jest uznawane głównie za domenę roślin strączkowych, tymczasem tutaj zawartość białka jest także całkiem spora.

Oprócz tego białko jest wykorzystywane w znacznie większym stopniu, ponieważ boćwina zawiera duże ilości witaminy A, wspomagającej jego wchłanianie.

Podczas gdy buraki ćwikłowe nie nadają się do jedzenia przez diabetyków, ponieważ znacząco podnoszą indeks glikemiczny, nic nie stoi na przeszkodzie by jedli oni boćwinę, która z kolei zawiera dużą ilość węglowodanów złożonych.

KONIECZNIE PRZECZYTAJ
Wrośniak, czyli ogon indyka

Dodatkowo, boćwina dostarcza wielu mikroelementów, które znajdują się również w burakach ćwikłowych, a jakie mogły by być niedostępne dla cukrzyków.

Dzięki boćwinie są, a zaliczamy do nich przede wszystkim duże ilości potasu, żelaza, wapnia i witamin z grupy B, oraz dawkę witaminy C. Boćwina zawiera jednak również kwas szczawiowy dlatego nie jest zalecana dla osób cierpiących na podagrę.

Znajduje się tu spora ilość błonnika. Dodatkowo wartość boćwiny podnosi fakt, że są to warzywa wyjątkowo nisko kaloryczne. 100 gramów dostarcza jedynie około 17 kalorii.

0 Udostępnień
(2głosów, średnia: 5,00 z 5)
Loading...
Redakcja Kobieco.pl
Portal KOBIECO.PL to nowoczesne spojrzenie na kobiecy świat. Portal kieruje swoje treści dla kobiet. Poruszamy następujące tematy z życia kobiet: Miłość, Seks, Życie, Inspiracje, Moda, Zdrowie, Uroda, Fit, Fitness, Podróże i Finanse.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.