Dropshipping jest modelem sprzedaży, który pozwala na minimalizację ryzyka związanego z wejściem na rynek.
Z tego względu na taki typ decydują się w szczególności te osoby, które chcą spróbować swoich sił w branży e-handlu.
Na czym dokładnie polega dropshipping i jak uruchomić sklep internetowy bez magazynu?
Na czym polega dropshipping?
Spis treści
Dropshipping jest modelem sprzedaży online, za sprawą którego proces wysyłki towaru do klienta zostaje przeniesiony na jego dostawcę (producent bądź hurtownia). Sprzedawca pełni natomiast funkcję pośrednika – proponuje asortyment swoim odbiorcom, zajmuje się jego promocją i innymi działaniami marketingowymi oraz zbiera zamówienia.
Oznacza to, że właściciel sklepu online nie posiada fizycznie towaru. Zamawia go u dostawcy dopiero w momencie, gdy klient złoży zamówienie. Dzięki temu nie musi on zajmować się magazynowaniem czy pakowaniem produktów, ponieważ wszystko to jest w zakresie obowiązków partnerskiej hurtowni.
Proces sprzedaży w modelu dropshippingu sprowadza się do kilku kroków:
- Złożenie zamówienia przez klienta w sklepie online.
- Opłacenie przez konsumenta zakupionego produktu.
- Przesłanie informacji o zamówieniu do zintegrowanej hurtowni (powinno przebiegać automatycznie).
- Wysyłka zamówienia na linii hurtownia-klient.
- Wysyłka faktury na linii właściciel sklepu-klient (w niektórych przypadkach obligatoryjne jest wystawienie paragonu, np. gdy sprzedawca łączy działalność wysyłkową ze stacjonarną).
Kiedy dropshipping może się sprawdzić?
Za sprawą dropshippingu uruchomienie sprzedaży nie wymaga dużych nakładów finansowych na zapasy towaru i jego przechowywanie. Generowanie zysku jest natomiast możliwe dzięki nakładaniu na produkty odpowiednio wysokiej marży.
Może to więc być korzystne rozwiązanie przede wszystkim dla osób, które nie chcą inwestować dużych sum na początku działalności, bo:
- planują sprawdzić, czy ich pomysł na biznes ma szansę powodzenia;
- nie dysponują wysokim kapitałem początkowym;
- zamierzają traktować handel online jako dodatkowe źródło zarobku.
Co więcej, dużymi zaletami dropshippingu i handlu online są elastyczność, jaką daje, oraz możliwość prowadzenia biznesu z dowolnego miejsca. Dzięki temu może to być odpowiednia opcja dla osób, które sporo podróżują albo np. dla mam pozostających w domu z dziećmi.
Oczywiście, tak jak każde inne rozwiązanie, model ten ma również pewne wady. Wśród nich z pewnością należy wymienić wysoką konkurencję oraz stosunkowo niską marżę zysku. Nie bez znaczenia pozostaje także kwestia braku kontroli nad terminowością dostawy – opóźnienia mogą prowadzić do niezadowolenia klientów.
Dropshipping jest więc modelem sprzedaży o dużym potencjale, który może przynieść rzeczywisty zysk przy jednoczesnej minimalizacji ryzyka strat finansowych. Odniesienie sukcesu w tej dziedzinie wymaga jednak sporego zaangażowania i szeregu dodatkowych działań, w tym m.in. analizy rynku i swojej grupy docelowej oraz odpowiedniej promocji sklepu.
Dropshipping – jak rozpocząć sprzedaż online w tym modelu?
Wystartowanie ze sprzedażą w modelu dropshippingu jest stosunkowo łatwym i szybkim procesem (w szczególności, jeśli korzysta się z usług platformy abonamentowej, która pozwala postawić sklep praktycznie od razu). Jak rozpocząć dropshipping od zera?
Pomysł na biznes
Oczywiście przed otwarciem e-sklepu należy dokładnie przemyśleć, co chce się sprzedawać. Kluczem może tu być odnalezienie niszy lub wybór asortymentu, na który zawsze jest zapotrzebowanie (np. obuwie, odzież, artykuły dla dzieci, meble i akcesoria do domu czy kosmetyki).
Zakładanie firmy lub działalność nierejestrowana
Kolejną niezwykle ważną kwestią są wszelkie niezbędne formalności. Pierwszą z nich będzie rejestracja wybranej formy prawnej działalności. Sprzedawca online nie ma narzuconej żadnej z nich.
Może zdecydować się np. na jednoosobową działalność gospodarczą czy spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. Należy pamiętać, że od wybranej formy będą zależeć takie kwestie jak:
- sposób opodatkowania;
- odpowiadanie prywatnym majątkiem za zobowiązania przedsiębiorstwa (lub jego brak);
- wysokość kapitału zakładowego;
- ilość i poziom skomplikowania działań, jakie należy podjąć w celu dopełnienia obowiązkowych formalności.
Istnieje także możliwość handlu online bez firmy (w ramach działalności nieewidencjonowanej). Warunkiem jest wówczas zysk nieprzekraczający kwoty 3181.5 zł brutto (dane na 2024 rok).
Takie rozwiązanie pozwala m.in. uniknąć płacenia składek ZUS. Sprawdzi się więc w szczególności w przypadku osób, które chcą sprawdzić swoją wizję biznesu bez większych zobowiązań lub traktować e-handel jako dodatkowe źródło zarobku.
Oprócz mieszczenia się w limicie przychodów (w przypadku jego przekroczenia należy natychmiast zarejestrować działalność) właściciel e-sklepu musi także spełniać warunek nieprowadzenia żadnej działalności gospodarczej w ciągu ostatnich 5 lat.
Wybór platformy
Do rozpoczęcia sprzedaży niezbędny jest wybór odpowiedniej platformy. W przypadku dropshippingu najczęściej wybiera się te działające na zasadzie abonamentu – pozwalają one na szybkie uruchomienie sklepu po konfiguracji i odpowiednim dostosowaniu gotowego szablonu.
Oprogramowania takie jak np. Sky-Shop nie wymagają specjalistycznej wiedzy i dają właścicielom e-sklepów dostęp do wsparcia technicznego w razie jakichkolwiek problemów z obsługą platformy.
Nawiązanie współpracy z hurtownią
W dropshipppingu kluczowym krokiem jest nawiązanie współpracy z rzetelną hurtownią. Wiele platform e-commerce, w tym wcześniej wspomniany Sky-Shop, pozwala na integrację e-sklepu z szeregiem dystrybutorów, producentów i hurtowników z różnych branż, np. odzieżowej, kosmetycznej, meblarskiej czy spożywczej.
Promocja asortymentu
Oczywiście nie bez znaczenia pozostają działania marketingowe, które mają na celu promocję asortymentu, a co za tym idzie, nakłonienie potencjalnych klientów do zakupu i wzrost sprzedaży. Do komunikacji ze swoimi odbiorcami właściciel e-sklepu może wykorzystać m.in. social media czy marketing treści na swojej stronie.
Warto pamiętać, że choć ten model sprzedaży oferuje wiele możliwości, wiąże się z nim także sporo wyzwań. Aby biznes miał szansę powodzenia, niezbędne są odpowiedni dobór produktów, właściwa strategia marketingowa i duże zaangażowanie.