Upewnij się, że potrafisz to dobrze rozegrać. Rozmowa z szefem na ten temat wcale nie będzie taka łatwa. Musisz mieć dobre podejście, tak, aby niezależnie od wyniku takiej rozmowy, zostawić po sobie pozytywne wrażenie. Przeczytaj poniższe wskazówki, w jaki sposób, krok po kroku, uzyskać to, czego chcesz.
1. Poproś o spotkanie
Spis treści
Najprostszym sposób, aby zacząć negocjacje to poprosić szefa o spotkanie, na którym możecie tę kwestię przedyskutować. Zarezerwuj sobie też trochę czasu przed tą rozmową, abyś mogła się do niej dobrze przygotować. Choć takie spotkanie z szefem może być onieśmielające, pamiętaj, że to tylko rozmowa. Nie panikuj.
2. Zrób pracę domową
Upewnij się, że odrobiłaś pracę domową, czyli odpowiednio się przygotowałaś. Musisz być w stanie umotywować swoją prośbę. Weź pod uwagę swoje ostatnie osiągnięcia, wiedzę oraz doświadczenie. Bądź w stanie wyjaśnić jak ważną pełnisz rolę w zespole, z którym pracujesz. Podkreśl co wnosisz do firmy i jak cennym jesteś dla niej pracownikiem. Wyjaśnij, dlaczego uważasz, że jest to dobry moment na podwyżkę. Dobrym pomysłem jest także sprawdzenie jakie są średnie zarobki osób na podobnym stanowisku. Nie chcesz przecież żądać niemożliwego.
3. Znajdź idealny moment
Niestety, nie każdy otrzymuje podwyżkę wtedy, kiedy chce. Zanim podejmiesz ten temat zastanów się na kilkoma istotnymi kwestiami. Kiedy ostatni raz dostałaś podwyżkę? Jeśli miało to miejsce w przeciągu roku, być może jest jeszcze za wcześnie. Czy twoje ostatnie osiągnięcia mogą być argumentem „za”? Czy rzeczywiście wyróżniasz się na tle współpracowników? Najlepszy czas na prośbę o podwyżkę jest wtedy, gdy twoje zasługi dla firmy są znaczące i doceniają cię inni w twoim miejscu pracy.
4. ”Sprzedaj” siebie
Przygotuj się na to, aby przedstawić kilka argumentów opowiadających się za tym, aby twój przełożony w ciebie zainwestował. Innymi słowy, w trakcie rozmowy z szefem musisz się jak najlepiej zareklamować. Wymień swoje mocne strony, podkreśl jakie jest twoje oddanie firmie. Pamiętaj, że czasami twój przełożony nie jest osobą decyzyjną w kwestii podwyżek. Upewnij się więc, że dysponujesz konkretnymi argumentami, które on przekaże dalej. Podwyżki to decyzja biznesowa, więc postaraj się zapewnić szefa, że po jej otrzymaniu będziesz się starała jeszcze bardziej i podołasz nowym obowiązkom.
5. Nie myśl tylko o pieniądzach
Zdarza się, że powodem, dla którego nie otrzymujemy podwyżek jest zwyczajnie brak funduszy. To, że twój szef odmówił, nie oznacza, że nie możesz się nadal starać o jakąś gratyfikację. Być może twój szef zaproponuje ci inne korzyści, np. ryczałt na benzynę, karnet na siłownię czy dofinansowanie wakacji.
6. Nie pal za sobą mostów
Jeśli nie uda ci się otrzymać wymarzonej podwyżki i czujesz się niedoceniona przez swojego szefa, zostaw sobie otwartą furtkę, aby móc poruszyć ten temat w przyszłości, np. za pół roku. Pamiętaj, niezależnie od wyniku waszej rozmowy, nie pal za sobą mostów i pozostaw po sobie dobre wrażenie. Być może w przyszłości będziesz potrzebowała referencji na inne stanowisko. Nie chcesz przecież, aby twój szef przedstawił cię w negatywnym świetle.
Często zdarza wam się prosić o podwyżkę?
Przeczytaj również: 10 niezawodnych sposobów na pozbycie się stresu w pracy.