Wiadomo, że nie jesteśmy w stanie być perfekcyjni w 100%. Mamy wady i zalety, część z nich akceptujemy, nad częścią szukamy motywacji, by popracować. Będziemy lepiej się czuli, będziemy pewniejsi siebie w działaniach i myślach.

To dobry krok w stronę zdrowia psychicznego. Rzeczy, które mamy do zrobienia przyjadą nam z łatwością, a my będziemy zadowoleni. W takim razie, jak możemy ćwiczyć pewność siebie?

Czym jest pewność siebie?

Pewność siebie można określić również jako poczucie własnej wartości. Oznacza to, że osoba pewna siebie lubi siebie samego, docenia oraz akceptuje swoje wady i niedoskonałości.

W byciu pewnym siebie kluczowa jest właśnie równowaga. Niedocenianie siebie może być tak samo negatywne jak narcystyczne przekonanie o swojej doskonałości. Zdrowe poczucie własnej wartości nigdy nie wiąże się z wywyższaniem czy arogancją.

Osoba, która szczerze lubi siebie samego, nie potrzebuje pokazywać innym, że jest od nich lepsza i ciągle udowadniać swoich zalet. Na co w takim razie zwrócić uwagę? Przede wszystkim zadaj sobie pytanie, czy czujesz się dobrze we własnej skórze i sam ze sobą pomimo swoich niedoskonałości?

Czy uważasz siebie za wartościową osobę, która ma wiele zalet? Czy jesteś wyrozumiały wobec siebie kiedy popełnisz jakiś błąd, a zamiast się zadręczać, starasz się pomyśleć, jak ponownie nie dopuścić do negatywnej sytuacji? Czy jesteś w stanie działać, rozwijać się i podejmować różne wyzwania, mimo że czasami czujesz wewnętrzny strach?

Jeśli odpowiesz twierdząco na wszystkie te pytania, to znaczy, że Twoja pewność siebie jest naprawdę silna. Jeżeli odpowiedź brzmi nie, to może dziś jest dobry czas, żeby zacząć nad tym, byśmy poczuli się pewniejsi siebie?

Jak budować pewność siebie?

Zdrowe poczucie własnej wartości jest bardzo ważne podczas podejmowania nowych wyzwań, pozwala wykrzesać z siebie więcej motywacji do działania, a także wpływa pozytywnie na budowanie relacji z innymi i ogólne poczucie zadowolenia z życia. Właśnie dlatego warto popracować nad swoją pewnością siebie!

Oczywiście nie zawsze będzie to proste – każdy człowiek jest inny, ma swój własny temperament, przekonania i doświadczenia z przeszłości, a to wszystko wpływa na budowanie poczucia własnej wartości.

KONIECZNIE PRZECZYTAJ
Na co zwracać uwagę przy wyborze stroju kąpielowego?

Pierwszym krokiem do pewności siebie jest budowanie swojej opinii o sobie samym tylko na podstawie czynników wewnętrznych np. swoich przekonań, wartości, pasji, celów w życiu czy marzeń, a nie zewnętrznych np. opinii innych, zarobków, drogich gadżetów, liczby znajomych czy wyglądu.

Pieniądze i uroda przemijają, a na swojej drodze spotkasz zarówno ludzi, którzy Cię polubią, jak i tych, którzy nie będą mieli o Tobie dobrego zdania, więc nie ma sensu opierać oceny samego siebie, bazując na takich kruchych podstawach. Poczucie wartości uzależnione od czynników zewnętrznych może runąć w każdej chwili, a to zbudowane na Twoim wnętrzu będzie mocne i stabilne.

Praca nad pewnością siebie to nie tylko docenianie swoich sukcesów. Nie można zapomnieć też o niepowodzeniach i błędach – pozwalasz sobie na nie? Jak się do nich odnosisz? Pamiętaj, że nie ma drogi na skróty, a każde potknięcie można przekuć w coś pozytywnego! Każdy błąd można przecież naprawić, a wyciągnięte z gorzkich lekcji wnioski pozwolą Ci lepiej zrozumieć siebie i innych.

pewnosc-siebie-kobieta-w-pracy

Podczas pracy nad poczuciem własnej wartości warto zacząć traktować samego siebie jak przyjaciela, a nie wroga. Kiedy kogoś lubimy, chcemy traktować go z szacunkiem i wyrozumiałością, mamy do niego zaufanie, chcemy go motywować i wspierać, a przede wszystkim kierujemy do takiej osoby pozytywne emocje.

Czemu w taki sposób nie zacząć traktować siebie? Dobrym pomysłem jest też zadbanie o siebie w ogólnym sensie, czyli np. poprawienie swojej diety, spędzenie czasu w miły sposób albo po prostu odpoczynek.

Jak ćwiczyć pewność siebie?

Jeżeli będziesz powtarzać coś regularnie, to po jakimś czasie wejdzie Ci to w nawyk. Dlatego warto jak najczęściej wykonywać różne ćwiczenia wzmacniające pewność siebie. Na początku możesz nadal odczuwać brak zaufania do siebie, mieć negatywne myśli o sobie czy poświęcać swój czas na porównywanie się z innymi. Jednak małymi krokami takie nastawienie można zmienić!

Kiedy tylko możesz, staraj się zapisywać swoje małe i duże sukcesy. Na początku to może być trudne, ale warte zanotowania mogą być nawet drobnostki takie jak brak spóźnienia na autobus czy samodzielnie przygotowany obiad. Z każdym dniem wypisywanie swoich sukcesów stanie się coraz łatwiejsze, a Ty powoli zbudujesz przekonanie, że jesteś wartościową osobą, której wiele rzeczy się udaje.

KONIECZNIE PRZECZYTAJ
Ubezpieczenie assistance a holowanie auta - WARTO?

Świetnym ćwiczeniem na pewność siebie jestdocenianie swoich cech i osiągnięć, kiedy tylko się da. Kiedy ciągle powtarzasz sobie, co jest w Tobie złe i brzydkie, cały czas karmisz swój umysł takimi myślami.

Spróbuj tego małego eksperymentu i zauważaj tylko te dobre rzeczy, a jeśli to będzie za trudne, to chociaż powstrzymuj się przed krytykowaniem samego siebie. Pewność siebie wzmacnia też wiedza. Jeżeli codziennie poświęcisz chwilę, żeby zgłębić dziedzinę, która Cię interesuje, poczujesz się o wiele pewniej, rozmawiając na te tematy.

pewnosc-siebie-kobieta

Nie zapominaj również o swojej psychice! Wewnętrzna równowaga, umiejętność panowania nad emocjami i radzenie sobie ze stresem (a przy tym także szybsze regenerowanie się po nerwowych sytuacjach) – pozwolą Ci na docenienie samego siebie.

Jeśli będziesz wiedziała, że udało Ci się zachować spokój, poczujesz się lepiej nie tylko ze sobą, ale także z osobami z Twojego otoczenia. Docenią Twoje opanowanie. Jeśli masz z tym problem, nie martw się.

Możesz pomóc sobie wybierając odpowiednie preparaty, które pomogą Ci uspokoić emocje.Dobrej jakości suplementy From Plants Deep Focus wspierają naturalne zdolności koncentracji i łagodzą skutki stresu.

Warto spróbować też stawać w pozycji mocy, szczególnie w sytuacjach stresowych lub chwilę przed ważnymi wystąpieniami. Warte wypróbowania! Niektórym pomaga również metoda polegająca na zamienianiu słowa „trudność” na „wyzwanie”. Zamiast myśleć, że coś jest trudne i blokować się wewnętrznie spróbuj pomyśleć o tym zadaniu jako wyzwaniu, które wyzwala w ciele przyjemną energię.

Jak odzyskać pewność siebie?

Może zdarzyć się tak, że osoba, która na co dzień nie ma kłopotów z pewnością siebie, straci poczucie wiary we własne siły i możliwości. Utrata pracy w czasie pandemii? Ciągłe niepowodzenia na zawodowym polu? Przyczyn może być dużo, ale nie wolno się poddawać.

Przede wszystkim zacznij od zaproponowanych powyżej ćwiczeń. Postaraj oswoić się ze swoimi lękami, ponownie zaprzyjaźnić z samą sobą, daj sobie na wszystko czas. Musisz zrozumieć, że nie ma ideałów i każdemu może zdarzyć się potknięcie. Praca nad sobą, podejście do sytuacji na chłodno, z dystansem, odcięcie się od tego, co negatywne z czasem zaowocują i pozwolą Ci odzyskać pewność siebie.

0 Udostępnień
(Brak głosów)
Loading...
Redakcja Kobieco.pl
Portal KOBIECO.PL to nowoczesne spojrzenie na kobiecy świat. Portal kieruje swoje treści dla kobiet. Poruszamy następujące tematy z życia kobiet: Życie, Inspiracje, Moda, Zdrowie, Uroda, Fit, Fitness, Podróże i Finanse.