Rozciąganie jest bardzo ważnym elementem każdego treningu. Znawcy tematu twierdzą, że powinno mieć miejsce zarówno przed rozpoczęciem ćwiczeń, jak i po ich zakończeniu. Mamy dwa rodzaje rozciągania – statyczne i dynamiczne.

rozciaganie-statyczne-i-dynamiczne

Rozciąganie statyczne

Ten rodzaj rozciągania polega na powolnym rozciąganiu mięśnia, dopóki nie poczuje się oporu i bólu. Wówczas należy wytrzymać w danej pozycji jak najdłuższy czas, najlepiej kilka sekund, niekiedy nawet pół minuty, o ile starczy sił. Jest to element typowej rozgrzewki przed każdą aktywnością fizyczną. Eksperci zalecają, by rozciąganie statyczne stosować zanim jeszcze mięśnie się rozgrzeją.

KONIECZNIE PRZECZYTAJ
Na co nie tracić czasu w fitness

Ma to na celu uniknięcie kontuzji, gdy mięśnie są zbyt sztywne. Bez rozciągania na wstępie łatwiej o zwichnięcia, złamania, skręcenia. Jednak nic nie stoi na przeszkodzie, by również zastosować je po treningu.

Rozciąganie statyczne w takim momencie pozwoli zrelaksować mięśnie i rozluźnić je. Dzięki temu zmniejszamy ich ewentualną bolesność następnego dnia. Rozciąganie można wykonywać także przy pomocy partnera, wówczas jest wykonywane nawet dokładniej i jest skuteczniejsze. Ważne by partner był tego samego wzrostu, podobnej wagi i aby był kimś zaufanym, osobą posiadającą wyczucie.

Rozciąganie dynamiczne

Tego typu rozciąganie to połączenie rozgrzewki z rozciąganiem mięśni. Odbywa się w dynamicznym ruchu, podczas którego rozciągane mięśnie jednocześnie się rozgrzewają, następuje wzmożone wydzielanie ciepła. Jest to trudniejsze niż rozciąganie statyczne, wymaga dokładności w wykonaniu, umiejętności zachowania równowagi, płynności ruchów. Tylko wówczas taki wstęp do treningu jest efektywny.

KONIECZNIE PRZECZYTAJ
Suplementy na odchudzanie

Należy pamiętać, aby zakres ruchu, czyli wymachy rąk i nóg, zwiększać stopniowo. Zbyt szybkie przejście do pełnego zakresu spowodować może przykre kontuzje, bolesność, a nawet zerwanie ścięgna. Ten rodzaj rozciągania zalecany jest dla osób trenujących dynamiczne sporty, na przykład sztuki walki. Rozciąganie dynamiczne jest w stanie pomóc w wejściu w stan skupienia.

0 Udostępnień
(8głosów, średnia: 4,63 z 5)
Loading...
Natalia Wieczorek
Będąc w pełni świadomą, że wszystko co posiadamy (czy materialnie czy jako umiejętności, zdobyta wiedza) ma największą wartość w momencie jak się tym dzielimy z innymi, chciałabym się z Wami dzielić swoim doświadczeniem życiowym i wiedzą jaką posiadam. Będę pisać o tym co jest moją pasją : o ZDROWYM ŻYWIENIU, ZDROWYM LIFESTYLE’U i co za tym idzie zdrowej Duszy i Psychice. Tel. komórkowy: 603-334-556, e-mail: nw34@gmail.com

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.