Badania wykazują, że kobiety w ciągu 5 lat trwania klimakterium tracą od 2 do 5% masy kostnej. Nic dziwnego, że menopauza i okres okołomenopauzalny to czas, kiedy ryzyko zachorowania na osteoporozę wzrasta. Czy da się temu zapobiec? W pewnym stopniu tak. Sprawdź więc, co musisz zrobić, żeby mimo menopauzy zachować zdrowe i mocne kości.

Czym jest menopauza i okres okołomenopauzalny?

Menopauzą określa się ostatnie krwawienie miesiączkowe i okres 12 miesięcy po nim. Zazwyczaj zanik krwawienia występuje pomiędzy 45-50 rokiem życia kobiety i nie jest spowodowany przez żadne patologiczne zmiany w organizmie. Z kolei mówiąc o okresie okołomenopauzalnym ma się na myśli czas poprzedzający o kilka lat wystąpienie menopauzy oraz obejmujący przynajmniej 12 miesięcy po jej pojawieniu się.

starsze-malzenstwo

Ten etap życia kobiety wiąże się nieodłącznie ze zmniejszeniem poziomu estrogenów na skutek zatrzymania aktywności pęcherzyków jajnikowych. Z tego też powodu kobiety tracą dobroczynny wpływ estrogenów na kości.

Hormony te hamują aktywność komórek kościogubnych, czyli osteoklastów, które uczestniczą w przebudowie oraz niszczeniu starej tkanki kostnej. Kiedy estrogenów zaczyna brakować, wówczas proces niszczenia tkanki kostnej znacznie przyspiesza, co wiąże się ze zwiększeniem ryzyka osteoporozy.

Osteoporoza w menopauzie

Czym jest osteoporoza?

Osteoporoza jest to najbardziej powszechne schorzenie układu kostnego, które wiąże się ze zwiększoną łamliwością kości. Schorzenie to charakteryzuje się przede wszystkim zmniejszeniem masy kostnej, jak również zaburzeniem konstrukcji tkanki kostnej. Sama osteoporoza nie daje wyraźnych sygnałów, czy objawów.

Rozwija się po cichu, by przejawić się nagle np. w złamaniu kości pod wpływem lekkiego upadku. Najczęściej złamaniu podlegają: nadgarstek, bliższy odcinek kości udowej, czy kręgosłup. Ryzyko złamania tego typu miejsc ocenia się na około 40 % u kobiet w wieku menopauzalnym.

Osteoporoza w menopauzie – skąd się bierze?

Okres okołomenopauzalny, w skład którego wchodzi sama menopauza, związany jest ze znacznym obniżeniem poziomu estrogenów. Hormony te, a w szczególności 17 betaestradiol, mają podstawowe znaczenie dla utrzymania równowagi masy kostnej, gdyż regulują obrót kostny.

Przy prawidłowym obrocie kostnym, proces tworzenia oraz niszczenia masy kostnej znajduje się w równowadze. Dzięki resorpcji masy kostnej oraz jej odtwarzaniu, łatwiej o wymianę składników kości, jak i składników płynów ustrojowych organizmu. Zmniejszenie ilości estrogenów w okresie menopauzy powoduje zaburzenie równowagi i przewagę procesu niszczenia kości.

KONIECZNIE PRZECZYTAJ
Jak suplementować magnez?

Dodatkowo, niska ilość kobiecych hormonów upośledza wchłanianie wapnia w przewodzie pokarmowym. Utrudnione wchłanianie wapnia oraz jego ujemny bilans w organizmie prowadzi do osteoporozy pierwotnej inwolucyjnej, czyli takiej, w której występuje większa utrata warstwy beleczkowej kości niż warstwy zbitej. Przy tego rodzaju osteoporozie niska masa kostna wynika z nadmiernej aktywności komórek kościogubnych.

Profilaktyka osteoporozy

Jak podaje ginekolog dr Northrup- zastosowanie hormonalnej terapii zastępczej może skutecznie zmniejszyć ryzyko wystąpienia osteoporozy w okresie menopauzy. Jednakże jej zdaniem, równie dobrze sprawdzi się w tym względzie odpowiednia dieta, ćwiczenia, jak również suplementacja witaminą D, wapniem i magnezem. Według lekarki, ten sposób dbania o siebie, może nie tylko zapobiec utracie tkanki kostnej, ale także ją wstrzymać lub nawet cofnąć.

Wapń

Konieczność suplementacji wapnia w profilaktyce osteoporozy wydaje się oczywista. Niedostateczne spożycie wapnia powoduje ujemny bilans, jak również utratę masy kostnej, zarówno w trakcie menopauzy, jak i w okresie pomenopauzalnym. W tym okresie konieczna jest więc suplementacja wapnia. Narodowy Instytut Zdrowia Stanów Zjednoczonych sugeruje, że optymalną dawką wapnia jest 1000 mg dla kobiet przed menopauzą oraz 1500 mg w okresie pomenopauzalnym.

Aby więc dostarczyć taką ilość wapnia, nie wystarczy sama dieta. Profilaktyka osteoporozy Calperos wymaga lub innych środków o tak wysokiej zawartości wapnia. Dzięki nim, czyli suplementom o zawartości ponad 1000 mg wapnia, następuje zmniejszenie stężenia parathormonu, który hamuje niszczenie kości.

Witamina D

Badania epidemiologiczne wskazują, że kobiety chorujące na osteoporozę cierpią na niedobory witaminy D. Niedobory tej witaminy mogą wynikać z rozmaitych przyczyn. Unikanie promieni słonecznych, nadmierne smarowanie się kremami z filtrami UV, czy otyłość, mogą prowadzić do deficytów tej witaminy.

Do czynników, które hamują wchłanianie witaminy D należą także choroby gastroenterologiczne np. choroba Leśniowskiego-Crohna, mukowiscydoza, a także leki przyspieszające jej katabolizm np. leki przeciwpadaczkowe. Zmniejszanie się zawartości witaminy D w ustroju związana jest również z procesem starzenia się. U starszych ludzi obserwuje się nieefektywną syntezę skórną oraz zanik aktywności hydrolaz wątrobowych i nerkowych, które są konieczne do konwersji witaminy D w kalcytriol.

KONIECZNIE PRZECZYTAJ
Jak złagodzić objawy zespołu jelita drażliwego?

Suplementacja witaminą D jest coraz częściej stosowana w prewencji osteoporozy. Głównie dlatego, że coraz większa liczba badań wykazuje, iż stosowanie tej witaminy łącznie z wapniem powoduje zwiększenie mineralnej gęstości kości, jak również zmniejszenie utraty masy kostnej.

A to znacznie ogranicza liczbę złamań. Ponadto odpowiednie stężenie witaminy D w organizmie (czyli 25 (OH) cholekalcyferolu), zmniejsza resorpcję tkanki kostnej. Dlatego też w profilaktyce osteoporozy suplementy takie jak Calperos duo skład mają najlepszy. Mają bowiem wyważone proporcje wapnia i witaminy D, które pomagają ochronić kości, a tym samym ograniczyć liczbę złamań.

Profilaktyka upadków

Profilaktyka upadków jako sposób na zapobieganie osteoporozie u kobiet w okresie okołomenopauzalnym jest równie ważna jak odpowiednio nasycona wapniem, fosforem i witaminą D dieta, właściwa suplementacja, czy też utrzymanie odpowiedniej masy ciała.

Według Towarzystwa Osteoporotycznego profilaktyka upadków powinna obejmować zwiększenie aktywności fizycznej, która nie tylko wzmocni mięśnie, ale spowoduje również wzrost gęstości kości. Ponadto zapobieganie upadkom to dbanie o dobre oświetlenie w domu; odpowiednie zabezpieczenie progów, czy schodów; dobrze dopasowane obuwie.

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!

Źródła:

  • Ch. Northrup, Ciało kobiety, mądrość kobiety, Warszawa 2010, s. 550-551
  • Osteoporoza jako problem społeczny-patogeneza, objawy i czynniki ryzyka osteoporozy pomenopauzalnej, praca zbiorowa, „Problemy Higieny i epidemiologii” 2015, nr 96 (1), s. 106-114
  • J. Tkaczuk-Włach, M. Sobstyl, G. Jakiel, Osteoporoza-obraz kliniczny, czynniki ryzyka i diagnostyka, „Przegląd menopauzalny” 2010, nr 2, s. 113-117
  • L. Napiórkowska, E. Franek, Rola oznaczania witaminy D w praktyce klinicznej, „Choroby serca i naczyń” 2009, tom 6, nr 4, s. 203-210
  • J. Bolanowski, M. Bolanowski, Znaczenie wapnia i witaminy D w profilaktyce i leczeniu osteoporozy, „Advances in Clinical and Experimental Medicine” 2005, nr 14, s. 1057-1062
  • E. Czerwiński, R. Lorenc, E. Marcinkowska-Suchowierska, A. Milewicz, Stanowisko Polskiego Towarzystwa Osteoartrologii i Wielodyscyplinarnego Forum Osteoporotycznego w sprawie standardów diagnostyki i leczenia osteoporozy w Polsce (wersja z dnia 21 grudnia 2005), „Medycyna po Dyplomie” 2006, nr 4 (06), s. 1-10
1 Udostępnień
(1głosów, średnia: 5,00 z 5)
Loading...
Redakcja Kobieco.pl
Portal KOBIECO.PL to nowoczesne spojrzenie na kobiecy świat. Portal kieruje swoje treści dla kobiet. Poruszamy następujące tematy z życia kobiet: Miłość, Seks, Życie, Inspiracje, Moda, Zdrowie, Uroda, Fit, Fitness, Podróże i Finanse.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.