Każde warzywo i owoc posiada naturalne barwniki spożywcze. Każde warzywo czy owoc możemy przypisać do jednej z pięciu grup kolorystycznych. Białej, żółtopomarańczowej, czerwonej, zielonej i fioletowej. By zapewnić sobie komplet niezbędnych witamin i składników mineralnych, nie unikaj żadnej z tych barw.

Co najmniej połowę tego co jemy, powinny stanowić warzywa i owoce. Należy jej jeść w proporcji 3:1, owoców należy jeść mniej ze względu na zawartość cukru. Naukowcy podzielili warzywa i owoce według kolorów, każda grupa to inne walory zdrowotne.

naturalne-barwniki-spozywcze
Naturalne barwniki spożywcze

Białe warzywa i owoce

Czosnek, cebula, por, kalafior, cykoria, pietruszka, kapusta pekińska, jabłka, gruszki – zawierają flawonoidy i allicyny działające antybakteryjnie i antywirusowo, a także rozkurczowo i przeciwzapalnie. Zawarta w niektórych z nich siarka poprawia proporcję między złą i dobrą frakcją cholesterolu, służy też włosom i paznokciom.

KONIECZNIE PRZECZYTAJ
Zioła rozgrzewające - spis 7 [DOMOWYCH] sposobów!

Żółte i pomarańczowe warzywa i owoce

Marchew, dynia, brzoskwinie, morele, mango, cytrusy – to przede wszystkim beta karoten zwalczający wolne rodniki a więc działający przeciwnowotworowo. Ta grupa chroni układ krwionośny i wzrok, poprawia kondycję skóry, włosów i paznokci.

Czerwone warzywa i owoce

pomidory, papryka, buraki, różowe grejpfruty, arbuz, truskawki, czereśnie, maliny, granaty – zawierają cenny przeciwutleniacz – likopen oraz potas i antocyjany, korzystne dla serca i zachowania młodości, działające przeciwnowotworowo.

Zielone warzywa i owoce

Sałata, szpinak, brokuły, ogórki, groszek, szparagi, brukselka, natka pietruszki, kiwi, agrest – kolor zawdzięczają chlorofilowi, który wspiera pracę wątroby i pomaga pozbyć się toksyn.

Ważny szczególnie dla kobiet w ciąży, jest też kwas foliowy (przeciwdziała anemii i zapobiega wadom wrodzonym płodu), oczom i cerze służą witaminy A, C i E, które również opóźniają proces starzenia. Ta grupa warzyw i owoców jest bardzo korzystna dla serca.

KONIECZNIE PRZECZYTAJ
Naturalny olej ze słodkich migdałów - 14 niesamowitych właściwości!

Fioletowe warzywa i owoce

Bakłażan, śliwki, aronia, winogrona, jeżyny, jagody, czarne porzeczki – ze względu na antocyjany działają przeciwbakteryjnie, przeciwzapalnie i przeciwstarzeniowo, chronią przed infekcjami, wspomagają układ pokarmowy i moczowy, są też korzystne dla skóry i oczu.

Naturalne barwniki spożywcze jak widać warte są poświęcenia naszej uwagi aby znać właściwości każdej z grup i umieć dostosować dietę do naszych problemów zdrowotnych.

Już dziś zastanów się jakiego koloru warzywa i owoce powinnaś jeść!

0 Udostępnień
(3głosów, średnia: 5,00 z 5)
Loading...
Redakcja Kobieco.pl
Portal KOBIECO.PL to nowoczesne spojrzenie na kobiecy świat. Portal kieruje swoje treści dla kobiet. Poruszamy następujące tematy z życia kobiet: Miłość, Seks, Życie, Inspiracje, Moda, Zdrowie, Uroda, Fit, Fitness, Podróże i Finanse.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.