Lumpeksy, szmateksy, a w Europie second-handy. Sklepy z odzieżą używaną to dynamicznie rozwijająca się branża. Szacuję się, że rynek ten zwiększa się w Europie o około dziesięć procent rocznie i w samej Polsce osiąga obroty rzędu pięciu miliardów złotych.

Sukcesy popularnych szmateksów determinuję moda na tak zwany styl vintage oraz niestety kryzys gospodarczy. Większość punktów sprzedaży zarówno w Polsce, jak i w krajach Europy Zachodniej działa w sieciach. Mają one własne sortownie i wyłącznych dostawców.

Jakość odzieży oferowana w takich sklepach jest absolutnie różnorodna. Od tanich zużytych ubrań do wyjątkowych okazji od Armaniego. Jakie perełki można znaleźć w tego typu sklepach, na przykład w Berlinie możecie przeczytać choćby na blogu Polishszik.pl.

Dynamika wzrostu tego typu sklepów wynika też z łatwości i stosunkowo niewielkich nakładów finansowych, jakie ponieść trzeba przy założeniu lumpeksu.

Otwarcie takiego sklepu w warunkach Polskich to koszt około trzydziestu tysięcy złotych, zaś obroty w zależności od lokalizacji i jakości towaru mogą wynieść do dwudziestu tysięcy złotych tygodniowo. Łatwo zatem obliczyć, jak szybko otrzymujemy zwrot zainwestowanych środków finansowych.

p

Samo prowadzenie sklepu od strony formalnej nie odbiega poziomem komplikacji od klasycznej działalności gospodarczej. Istotą osiągania zysku jest częsta wymiana towaru, dobra promocja i jeszcze lepsza cena. W większości sklepów w Europie całość ekspozycji wymieniana jest przynajmniej raz w tygodniu.

Dzięki temu klient mam nieustanny dostęp do nowego, świeżego towaru i powód, aby odwiedzać sklep. System cen jest tak skonstruowany, aby taktycznie osiągać cel ilościowy niejakościowy. O ile do markowych butików, klient ma przyjść po konkretny, to w lumpeksie ma mówiąc mało elegancko „grzebać”.

Wbrew powszechnej opinii obroty second – handów nie nakręcają już tylko najbiedniejsi. Lumpeksy stały się dla wielu przedstawicieli klasy średniej sposobem na spędzanie wolnego czasu. Moda na vintage została ponadto rozpropagowana przez topowe magazyny modowe i przedstawicieli ze świata elit.

Styliści z Vogue czy Elle już dawno zaczęli ubierać modelki w ciuchy, które swoje największy sukcesy notowały we wczesnych latach osiemdziesiątych. Efektem był wzrost zainteresowania modą z poprzedniego wieku i rosnąca popularność second – handów wśród młodzieży oraz zamożniejszych warstw klasy średniej.

Wybrane specjalnie dla Ciebie:

0 Udostępnień
Portal KOBIECO.PL to nowoczesne spojrzenie na kobiecy świat. Portal kieruje swoje treści dla kobiet. Poruszamy następujące tematy z życia kobiet: Życie, Inspiracje, Moda, Zdrowie, Uroda, Fit, Fitness, Podróże i Finanse.