Czy będąc w pracy, masz czasem wrażenie, że twoja głowa zaraz eksploduje? Czy sięgasz po tabletki przeciwbólowe z tego powodu?Chociaż większość z nas nie ma wyboru i musi pracować żeby mieć za co żyć, nie znaczy to, że powinno być to bolesne i przytłaczające. Oczywiście, są dobre i złe  dni, lecz gdy zauważasz, że tych gorszych jest wyraźnie więcej, nadszedł czas na pewne zmiany.

Długotrwały stres w miejscu pracy wpływa negatywnie nie tylko na twoją wydajność, ale również na ogólny stan zdrowia. Im szybciej zaczniesz go kontrolować, tym lepiej.

Oto 10 sposobów, które ci w tym pomogą:

1. Rób regularne przerwy

Nawet jeśli masz dużo do zrobienia i nie wiesz czy uda ci się wszystko wykonać w terminie, ciągła praca bez ulgi dla twojego umysłu i ciała, może bardziej przeszkadzać, niż pomagać. Nasila się uczucie zmęczenia, a co za tym idzie, jesteś mniej skuteczna.

Postaraj się robić sobie kilkuminutowe przerwy co godzinę lub dwie. Odejdź od stanowiska pracy, przejdź się na mały spacer lub po prostu wstań i rozprostuj nogi. Pozwól by twój umysł oczyścił się przez chwilę, a twoje ciało mogło zmienić pozycję.

2. Nie jedz lunchu przy biurku

Chociaż często widzi się pracowników jedzących lunch przed komputerem, lepsza jest zmiana otoczenia w trakcie przerwy. Staraj się na ten czas zostawić stanowisko pracy i zjeść posiłek w przeznaczonym do tego miejscu. Dzięki temu możesz się odświeżyć i pobudzić na resztę dnia.

Pamiętaj jednak, że nie musisz codziennie chodzić na lunch i wydawać niepotrzebnie pieniędzy. Możesz wziąć przygotowany w domu posiłek do parku lub po prostu zjeść poza budynkiem pracy, na świeżym powietrzu. Czas lunchu powinien być przyjemny, a nie stresujący.

3. Naucz się oddychać

kobieta oddycha świerzym powietrzem

Jeśli jesteś zaangażowana w poważny projekt lub czeka cię ważne spotkanie, może być ci trudno zachować spokój. Nie zawsze możesz sobie pozwolić na to, aby wyjść i oczyścić umysł. Najlepsze co możesz zrobić w takich sytuacjach, to nauczyć się oddychać w taki sposób, który cię uspokoi.

Prawidłowe oddychanie spowalnia tętno i pomaga skupić się na konkretnym zadaniu, bez stresu i niepokoju. Spróbuj następnym razem oddychać głęboko i policzyć do dziesięciu, aby puls się uspokoił.

KONIECZNIE PRZECZYTAJ
Rozmowa kwalifikacyjna - czego nie lubią pracodawcy?

4. Ogranicz godziny

Czasami nadgodziny są konieczne (lub obowiązkowe), jeśli jednak zauważasz, że godziny spędzone w pracy mają wpływ na ogólną jakość twojego życia, to jest to najwyższy czas, aby przemyśleć tę sytuację. Jeśli robisz to z powodów finansowych, może powinnaś pracować mniej, aby nie odbijało się to na twoim zdrowiu?

Jeśli jest jakiś inny powód dużej ilości nadgodzin, zastanów się czy jest jakiś sposób, aby wykonać swoją pracę i jednocześnie mieć trochę czasu dla siebie? Nie zawsze możesz kontrolować przepracowane godziny, jednak czasami są inne opcje, o których nawet wcześniej nie myślałaś.

Na przykład, jeśli zostajesz po godzinach, aby zapłacić za rachunki, może warto pójść na kompromis i zrezygnować z niektórych wydatków?

5. Dbaj o siebie

Im bardziej dbasz o swoje ciało, tym bardziej twój umysł będzie w stanie poradzić sobie ze wszystkim co napotka w twojej pracy. Ludzie często postrzegają ciało i umysł jako dwie odrębne rzeczy, ale prawda jest taka, że są one bardzo ze sobą powiązane. To, co dzieje się z jednym z nich, dramatycznie wpływa na drugie.

Jedz pożywne posiłki i ćwicz regularnie. Wysypiaj się i angażuj się w takie działania, które przynoszą ci radość. Im zdrowsza jesteś fizycznie, tym lepsze jest twoje zdrowie  psychicznie.

6. Spójrz z innej perspektywy

kobieta i przyjaciółki trzymają się razem

Pamiętaj, że praca to po prostu – praca. Nie pozwól, aby ten jeden obszar kontrolował każdy inny aspekt twojego życia. Oczywiście, spędzasz w pracy dużo czasu, ale pamiętaj, że najważniejsza w życiu jest rodzina i przyjaciele.

Miej to na uwadze, a myśl o rodzinie i przyjaciołach przyniesie ci spokój, gdy znów poczujesz się przytłoczona.

7. Unikaj plotek

Nic bardziej nie pochłania twojej energii niż plotki w miejscu pracy. Angażowanie się w „co, kto powiedział” wśród twoich współpracowników wystarczy, by twój dzień zmienił się w niekończącą się brazylijską telenowelę.

Chociaż dla niektórych może się to wydawać kuszące, zbieranie i rozpowszechnianie plotek, może być bardziej szkodliwe, niż zabawne.

Nie tylko ryzykujesz zerwaniem przyjaźni z osobami z pracy, ale możesz też znaleźć się w środku cudzych afer czy kłótni, a to jest ci zupełnie niepotrzebne i doda ci co najwyżej więcej stresu i niepokoju.

8. Poproś o pomoc

Jeśli zostałaś poproszona, aby robić coś, czego nie rozumiesz albo nie wiesz, w jaki sposób to wykonać, to nie bój się poprosić kogoś o pomoc. Cóż, zwrócenie się o pomoc może być trudne, ale fakt, że nie wywiązałaś się ze swoich obowiązków, wcale nie wygląda lepiej.

KONIECZNIE PRZECZYTAJ
Dziurawiec - 19 argumentów aby wreszcie zacząć go stosować!

Uwierz, niekiedy pracodawcy, woleliby, aby pracownik poprosił o pomoc jeśli coś jest niejasne, nie wykonał zadania lub zrobił je źle. Pamiętaj, że zespół jest tak mocny, jak jego najsłabsze ogniwo, więc ważne jest, aby poprosić o pomoc, jeśli jest to potrzebne.

9. Myśl nieszablonowo

myślenie nieszablonowe, dziewczyna skacze nad ziemią

Kiedy czujesz, że w pracy nie idzie ci zbyt dobrze lub nie widzisz wyjścia z konkretnej sytuacji, staraj się być kreatywna, myśleć nieszablonowo. Rozwiązania i odpowiedzi nie będą się magicznie pojawiały przed tobą, mówiąc: „Wybierz mnie! Wybierz mnie! „.

Na przykład, jeśli okazuje się, że twój harmonogram pracy utrudnia ci uczestniczenie w sportowych przedsięwzięciach twojego dziecka i powoduje u ciebie stres, sprawdź czy twój szef zgodzi się na elastyczne godziny pracy.

Jeśli w pracy jest zbyt głośno i masz problemy z koncentracją, sprawdzić możliwość pracy w innym biurze.

Może masz jakieś niekonwencjonalne pomysły? Nie bój się przedstawić ich szefowi. Poza tym, czasami nie jesteś świadoma możliwych opcji w swojej pracy, nie bój się więc zapytać. Nie zakładaj z góry, że coś jest poza twoim zasięgiem, zawsze najlepiej jest sprawdzić.

10. Miej odwagę powiedzieć „dość”

Czasami nie ma znaczenia, co robisz, po prostu nie możesz uciec od stresu i niepokoju w swoim środowisku pracy.

Jeśli tak się właśnie czujesz, musisz się zastanowić, czy warto zostać zatrudnionym w firmie, która nie daje ci satysfakcji i pozostać w miejscu, które jest przyczyną twojego złego samopoczucia? Musisz rozpoznać czy jest to moment, w którym już się wypaliłaś i zwyczajnie masz dość. Wiadomo, że rezygnacja z pracy jest trudna i podjęcie tak poważnej decyzji nie przyjdzie ci łatwo, jednak takie zmiany mogą okazać się konieczne.

Praca nie powinna być czymś, czego boisz się na każdym kroku. Nie każdy dzień musi być udany, ale zdecydowanie dobre dni w pracy powinny przeważać te złe. Jeśli nie, to być może musisz poważnie rozważyć czy nadal chcesz pracować w takim miejscu.

1 KOMENTARZ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.