Stosowanie zaawansowanych technologii na coraz większą skalę oraz postępująca automatyzacja procesów stają się dziś powszechnym standardem w zakresie szeroko rozumianego zarządzania należnościami.
Dzięki uczeniu maszynowemu czy wykorzystaniu współczesnego oprogramowania i rozwiązań opartych na algorytmach sztucznej inteligencji możliwe jest wieloaspektowe analizowanie nawet dużych ilości danych dotyczących dłużników i długów.
W tym kontekście trudno czasem oprzeć się wrażeniu, że nowoczesna windykacja mogłaby się odbywać z minimalnym udziałem czynnika ludzkiego lub nawet całkowicie bez ludzi.
Przykład polskiej firmy windykacyjnej Payhelp pokazuje jednak w dobitny sposób, że czynnik ludzki odgrywa w skutecznej windykacji kluczową rolę. Dlaczego?
Człowiek kontra algorytm
Spis treści
Na polskim rynku funkcjonuje niejedna firma czy kancelaria windykacyjna, która swoją aktywność opiera w większości lub nawet niemal w całości o działania podejmowane automatycznie, na bazie różnego rodzaju algorytmów, obliczeń oraz analiz.
Z jednej strony przekłada się to na większą liczbę „przerobionych” spraw i obsłużonych długów, ale jednocześnie całkowicie dehumanizuje windykację, nie pozostawiając miejsca na dialog ani żadnej przestrzeni na negocjacje z dłużnikiem.
Pomimo wykorzystania nowoczesnych zdobyczy technologii taki model windykacji, gdzie mamy do czynienia wyłącznie ze statycznymi regułami i całkowitym brakiem elastyczności podejścia, jest niewystarczająco efektywny i opiera się na przestarzałych założeniach. Tak naprawdę jest to „stara szkoła” windykacji, gdzie dłużnik nie miał w zasadzie nic do powiedzenia na swoją obronę i musiał jak najszybciej spłacić zaległości.
Praktyka Payhelp pokazuje jednak, że zdecydowanie lepiej sprawdza się indywidualne podejście do dłużników, empatyczne i ukierunkowane na wypracowanie kompromisu satysfakcjonującego zarówno wierzyciela, jak i samego dłużnika. A tego nie jest w stanie osiągnąć żaden automat ani nawet najbardziej zaawansowany technologicznie algorytm – do tego typu windykacji niezbędny jest człowiek.
Windykacja polubowna w Payhelp – komunikacja, empatia, konkrety
W Payhelp wszystkie działania zmierzające do odzyskania długu są oparte na sprawnej, rzeczowej i uprzejmej komunikacji między reprezentującymi wierzyciela windykatorami a dłużnikiem.
Z natury rzeczy rozmowa o regulacji zaległych należności budzi w dłużniku silne emocje, a dodatkowe ich podsycanie (np. przez wywieranie nacisku czy próbę zastraszenia rozmówcy) nie tylko wywołuje automatyczną reakcję negatywną, ale także nie prowadzi do osiągnięcia jakiegokolwiek konsensusu.
Z tego względu komunikacja na linii wierzyciel-dłużnik opiera się w Payhelp na dialogu. Zachowanie przez windykatora spokoju i wysłuchanie tego, co ma do powiedzenia dłużnik, przynosi znacznie lepsze efekty niż windykacja prowadzona „twardą ręką”. Niejednokrotnie dzięki takiemu podejściu udaje się dojść do porozumienia nawet z dłużnikami, którzy na początkowych etapach negocjacji nie byli skłonni do współpracy.
Ważną cechą profesjonalnego windykatora jest również empatia, która pozwala lepiej zrozumieć sytuację, w jakiej znajduje się dłużnik i ustalić, czy w danym momencie mówi on prawdę o swojej sytuacji finansowej, czy może kłamie. Inteligencja emocjonalna, znajomość psychologii i umiejętność słuchania to kolejne cechy dobrego windykatora.
W Payhelp zespół specjalistów do windykacji polubownej to ludzie z ogromną wiedzą, którzy nigdy nie kierują się emocjami i zawsze prowadzą negocjacje z dłużnikami w oparciu o weryfikowalne fakty oraz z pełnym poszanowaniem godności rozmówcy.
W Payhelp takie indywidualne podejście do każdego dłużnika sprawdza się doskonale, o czym świadczy wysoka skuteczność w odzyskiwaniu pieniędzy dla wierzycieli, którzy zdecydowali się zaufać zewnętrznej windykacji.
Windykacja online – skuteczne odzyskiwanie długów
Rozwiązania online w windykacji cieszą się rosnącym zainteresowaniem wierzycieli nie tylko ze względu na trwającą już od długiego czasu pandemie koronawirusa, która niezwykle utrudnia prowadzenie działań windykacyjnych tradycyjnymi metodami.
W Payhelp windykacja online jest dostępna dla klientów w postaci intuicyjnej, prostej w obsłudze platformy, gdzie wierzyciele mogą bez dodatkowych kosztów dodawać zaległe faktury do obsługi.
Co bardzo ważne, nie zajmuje się tym żaden automat – każda faktura jest w ciągu 12 godzin roboczych od dodania skrupulatnie analizowana przez zespół ekspertów, którzy dobierają optymalną strategię windykacyjną i narzędzia kontaktu, po czym rozpoczynają negocjacje z dłużnikiem w imieniu klienta.
Dedykowana kancelaria prawna
Poza indywidualnym, ukierunkowanym na dialog z dłużnikiem procesem odzyskiwania zaległych płatności, jednym z największych wyróżników Payhelp na rynku jest własna kancelaria prawna.
Dzięki temu windykacja jest prowadzona kompleksowo od początku do końca – zespół prawników i windykatorów ściśle współpracuje ze sobą, indywidualnie rozpatrując każdą zgłoszoną sprawę oraz przygotowując pisma wysyłane do dłużników czy pozwy lub inne wymagane dokumenty.
Wielu przedsiębiorców poszukuje dziś na rynku pojedynczych usług z zakresu szeroko rozumianej windykacji: np. napisania wezwania, przygotowania pozwu czy po prostu porady w konkretnym przypadku.
W Payhelp każdy klient ma dostęp do pełnego wachlarza takich usług i procesów: od obsługi przez profesjonalne doradztwo prawne po dostęp do materiałów edukacyjnych – a wszystko w ramach jednej opłaty, która jest regulowana dopiero po skutecznej windykacji.