Tak zwany jet lag to zwyczajowa nazwa schorzenia towarzyszącego osobom zmieniającym strefy czasowe podczas podróży samolotem. Jest to stosunkowo nowe schorzenie, gdyż dopiero od niedawna ludzie zaczęli w krótkim czasie pokonywać ogromne ilości kilometrów.

Czym objawia się jet lag?

jak-leczyc-jet-lag

Nasze ciało jest przyzwyczajone do przebywania w danej strefie i podporządkowuje temu swój rytm dobowy. W przypadku nagłej zmiany doznaje szoku, co objawia się przykrymi objawami, jak nadmierne zmęczenie, bóle głowy, mięśni, stawów, brak apetytu, nudności.

Wszystko ze względu na zmianę dotychczasowego rytmu, przesunięcie czasu wykonywania różnych czynności.

Na przykład bywa, że podczas gdy jeszcze kilka godzin wcześniej była noc i organizm przyzwyczaił się, że wtedy należy spać, teraz jest dzień i trzeba być aktywnym. Powoduje to, że przez jakiś czas człowiek w ciągu dnia jest senny i nieproduktywny, natomiast nocą nie może zasnąć.

Jak sobie pomóc?

Nie zawsze wszystko można zaplanować, jednak jeśli to możliwie, dobrze jest tak zaplanować podróż, aby na miejsce dotrzeć około godziny dwudziestej trzeciej i położyć się spać.

KONIECZNIE PRZECZYTAJ
CBD - czym jest i jak działa substancja obecna w medycznej marihuanie?

Warto również na długo przed wyjazdem unormować swój rytm dobowy. Jeśli lubisz długo spać, chodzić spać o nieprzyzwoitej godzinie, to będziesz miał znacznie większe trudności na miejscu.

Warto postarać się o to, by kłaść się i wstawać zawsze o tej samej porze – optymalne jest pójście spać między godziną dwudziestą drugą a dwudziestą trzecią, a wstawanie około ósmej, dziewiątej rano.

KONIECZNIE PRZECZYTAJ
Uzupełnianie elektrolitów u dzieci i dorosłych po biegunce

Na kilka nocy przed wyjazdem warto zadbać o to, by pospać około kwadrans dłużej. W samolocie również można dużo zrobić, by uniknąć jet lag. Ważna jest odpowiednia dieta, spożywanie dużej ilości płynów.

Zadbaj o odpowiedni poziom elektrolitów, w tym celu zabroniony jest alkohol. Po przybyciu na miejsce nie należy spać w ciągu dnia, dbać o odpowiednią dietę, nie podejmować się z początku zbyt wielu zadaniom naraz. Jeśli w nocy nie można zasnąć w krytycznej sytuacji, rozwiązaniem są ziołowe leki nasenne, melatonina.

Koniecznie przeczytaj:

0 Udostępnień
(10głosów, średnia: 4,70 z 5)
Loading...
Maria Danowicz
Mam na imię Marysia. Jestem nowym redaktorem na Kobieco.pl. Będę prowadziła dział poświęcony Fitness. Jestem trenerem w jednej z Krakowskich siłowni i tam spędzam większość czasu co osobiście bardzo mnie cieszy. Wierzę, że my kobiety jesteśmy w stanie doprowadzić nasze ciało do każdego upatrzonego przez nas stanu, jesteśmy twarde i wysoce zmotywowane do osiągania celów nie tylko w życiu prywatnym ale każdej inne dziedzinie naszego życia! Pozdrowienia Maria Danowicz. Tel. kom. 778-456-434, e-mail: m.danowicz@gmail.com