Niejedna z nas kocha latać. Samolot idealnie sprawdza się, gdy chcemy wyskoczyć na romantyczny weekend z ukochanym lub w odwiedziny do dawno niewidzianej przyjaciółki, która mieszka za granicą.

Wiele osób lata często, bo cenią sobie szybkość i wygodę. Niestety prędzej czy później każdej pasażerce przydarzy się odwołany lot. Taki wyrok niszczy komfort i spowalnia podróż, zabierając cenne minuty urlopu. Co wtedy robić?

Rekompensata dla każdego

lot

Przede wszystkim nie panikować. Z każdej sytuacji jest wyjście. Twój plan podróży może zostać pokrzyżowany, ale będziesz mogła wystąpić o odszkodowanie za odwołany lot.

Takie zadośćuczynienie to nawet 600 euro i może sięgnąć wielokrotność ceny oryginalnego biletu. Dlatego warto znać swoje prawa i wiedzieć, co możemy, a czego nie możemy zrobić w takiej sytuacji.

Nasze prawa gwarantuje Unia Europejska, dlatego w przypadku lotów startujących lub lądujących na jej terytorium możemy reklamować loty. Jak to zrobić?

Co potrzebne do reklamacji?

Musimy przede wszystkim zabezpieczyć kartę pokładową lub bilet elektroniczny, na którym widnieje nasz numer rezerwacji. Dobrze będzie zrobić zdjęcia ekranów w poczekalni lotniskowej, aby udowodnić, że nasz lot został odwołany.

Przyda się zabezpieczyć wszystkie paragony z hotelowego baru lub restauracji, a także ewentualne rachunki za dodatkowy hotel i transport. Warto również zapytać obsługi naziemnej o przyczynę skasowania połączenia.

Powyższe informacje są niezbędne do złożenia wniosku o odszkodowanie za odwołany lot, np. w AirHelp. Najlepiej reklamować odwołany lot przez pośrednika, bo ich prawnicy wezmą całą procedurę na siebie. Płacimy oczywiście dopiero po uzyskaniu odszkodowania.

Kiedy nie dostaniemy odszkodowania?

Niestety prawa pasażera chronią nie tylko nas, ale również linie lotnicze. Są sytuacje, gdy odwołanie lotu jest uzasadnione i za nasz stres i wielogodzinne oczekiwanie nie dostaniemy ani grosza.

Oczywiście chodzi tutaj o takie przyczyny odwołania, jak groźby ataków terrorystycznych, awarie i strajki. Jednak wiele linii lotniczych podchodzi nieuczciwie do pasażerów i uznaje się za niewinne, chociaż w świetle prawa powinny odpowiadać finansowo.

To np. przypadek strajku pracowników linii lotniczych. Według prawa nasz odwołany lot powinien zostać zrekompensowany odszkodowaniem, jednak przewoźnicy unikają takich wypłat.

Dlatego tak ważne jest, żeby reklamacje składać przez specjalistyczne firmy. Pomogą nam zdobyć pieniądze za wiele godzin stresu.

Mamy swoje prawa

Zanim złożymy wniosek i odbierzemy odszkodowanie, musimy jakoś dotrzeć do lotniska docelowego. Przewoźnik ma obowiązek zapewnić pasażerom alternatywne połączenie lub zwrócić wszystkie poniesione koszty podróży.

Jeżeli nie chcesz kontynuować podróży, możesz zostać przetransportowana na lotnisko, z którego rozpoczęłaś podróż. Ma to duże znaczenie w przypadku lotów przesiadkowych. Zanim przewoźnik zapewni lot alternatywny, musisz coś jeść i pić.

Linia lotnicza ma prawny obowiązek dostarczyć darmowe posiłki i napoje. Natomiast jeżeli oczekiwanie na inne połączenie przedłuża się do następnego dnia, musisz otrzymać darmowy nocleg wraz z transportem do miejsca zakwaterowania i z powrotem na lotnisko.

Poza UE inaczej

Powyższe przepisy obowiązują na terenie UE. A w USA lub w Azji? Podobnie jak w Europie, masz prawo do alternatywnego lotu. Jednak linia lotnicza niekoniecznie musi być zobowiązana do wypłat odszkodowań.

Mimo to warto skontaktować się z jej przedstawicielami, bo w ramach rekompensaty mogą zaoferować korzystne zniżki lub darmowy bilet na kolejną podróż.

Wybrane specjalne dla Ciebie:

1 Udostępnień
Portal KOBIECO.PL to nowoczesne spojrzenie na kobiecy świat. Portal kieruje swoje treści dla kobiet. Poruszamy następujące tematy z życia kobiet: Życie, Inspiracje, Moda, Zdrowie, Uroda, Fit, Fitness, Podróże i Finanse.