Opalona skóra to dla wielu osób synonim udanego urlopu. Jeżeli uwielbiasz przebywać na słońcu i nie wyobrażasz sobie lata bez odpoczynku na leżaku, musisz poznać zasady zdrowego opalania.

Sprawdź, jak przygotować skórę, aby kąpiele słoneczne były nie tylko przyjemne, ale przede wszystkim bezpieczne!

Czy opalanie jest zdrowe?

Zdrowe opalanie szykujemy skórę na pierwsze promienie słońca!

Opalanie bez wątpienia ma wiele zalet. Promienie słoneczne pobudzają wytwarzanie witaminy D, która pozytywnie wpływa na nastrój, układ nerwowy i odporność organizmu.

Witamina D odgrywa ważną rolę w gospodarce wapniowo-fosforanowej – zapewnia prawidłową mineralizację kości, dzięki czemu może zapobiegać osteoporozie. Dodatkowo pomaga zachować sprawność mięśni oraz bierze udział w procesie podziału komórek.

Z drugiej strony, nadmierna ekspozycja na słońce i nieprzestrzeganie zasad zdrowego opalania mogą prowadzić do oparzeń słonecznych i reakcji alergicznych.

W Polsce możemy cieszyć się naturalną witaminą D, prosto ze słońca, od końca marca/początku kwietnia aż do września. Warto więc korzystać z ładnej pogody i jak najwięcej przebywać na świeżym powietrzu, pamiętając jednocześnie o odpowiednim przygotowaniu skóry do opalania.

Jak przygotować skórę do opalania?

Podstawowym sposobem ochrony przed negatywnym działaniem promieniowania słonecznego jest stosowanie preparatów fotoprotekcyjnych na skórę twarzy i ciała. Jeśli zależy ci na najskuteczniejszej ochronie, sięgaj po kosmetyki z filtrem SPF 50. Należy mieć świadomość, że filtr działa tylko wtedy, gdy jest nałożony w odpowiedniej ilości. Ważna jest również reaplikacja kosmetyków z SPF w ciągu dnia.

Bardzo istotny jest fakt, że o ochronę przeciwsłoneczną trzeba dbać nie tylko podczas upalnych wakacji. Za efekt opalenizny odpowiada promieniowanie UVB – to pod jego wpływem dochodzi do syntezy witaminy D w naskórku.

Natomiast promieniowanie UVA występuje przez cały rok – konsekwencją eksponowania skóry może być fotostarzenie, czyli przyspieszone starzenie objawiające się przebarwieniami, zmarszczkami, utratą nawilżenia, jędrności i elastyczności skóry. Z tego względu należy używać kosmetyków z filtrami SPF na twarz także wiosną, jesienią i zimą.

Zdrowe opalanie – podstawowe zasady

Pierwszą zasadą zdrowego opalania jest unikanie słońca wówczas, gdy świeci najmocniej, czyli w godzinach między 11:00 a 15:00. Nie oznacza to, że musisz rezygnować z odpoczynku na świeżym powietrzu – możesz relaksować się w zacienionym miejscu.

Pamiętaj, że także wtedy należy używać kosmetyków z filtrami SPF – w cieniu promieniowanie również występuje, choć jest słabsze. Preparaty fotoprotekcyjne nakładaj co 3-4 godziny, aby ochrona była ciągła i skuteczna. Pierwsze opalanie nie powinno być dłuższe niż 15 minut – w kolejne dni możesz przedłużać ten czas o 10 minut.

Podczas opalania miej zawsze ze sobą wodę (najlepiej w butelce wielorazowego użytku), a także nakrycie głowy. Kilkugodzinna kąpiel słoneczna bez czapki czy kapelusza może skończyć się niebezpiecznym dla zdrowia udarem cieplnym. Odpowiednie kosmetyki z filtrami UV oraz akcesoria przydatne podczas opalania znajdziesz w sklepach stacjonarnych Carrefour i na Carrefour.pl.

Zdrowe opalanie to także ochrona oczu. Okulary przeciwsłoneczne z filtrami UV chronią narząd wzroku, zapobiegają uszkodzeniom i chorobom oczu wywołanym przez promieniowanie UV.

Jeżeli zażywasz jakieś leki, zapytaj lekarza, czy możesz swobodnie się opalać. Niektóre środki medyczne zawierają związki fotouczulające, mogące skutkować np. wystąpieniem przebarwień skórnych.

Nawilżanie i odpowiednia dieta na utrzymanie opalenizny

Po zażyciu kąpieli słonecznej niezbędne będzie mocne nawilżanie. Skóra po ekspozycji na promieniowanie UV traci równowagę hydrolipidową, dlatego tak ważne jest jej odżywianie.  Im szybciej skóra traci nawilżenie, tym szybciej ty pożegnasz się z jej złotym i pięknym odcieniem.

Skórę po opalaniu wzmocnisz nie tylko kosmetykami nawilżającymi, ale także dietą bogatą w wartościowe składniki. Jeżeli chcesz, aby twoja skóra była w dobrej kondycji i jak najdłużej zachowała czekoladowy odcień, postaw na produkty zawierające beta-katoren, czyli prowitaminę A.

To silny antyoksydant – neutralizuje szkodliwe działanie wolnych rodników, opóźnia procesy starzenia się skóry, a dodatkowo nasila produkcję pigmentu i zmniejsza negatywne działanie promieni ultrafioletowych na skórę. Po produkty zawierające beta-karoten warto więc sięgać nie tylko po opalaniu, ale także przed ekspozycją na słońce.

Źródłami tego ważnego składnika są pomarańczowe, żółte oraz czerwone warzywa i owoce, m.in. marchewki, pomidory, papryka, dynia, morele, brzoskwinie oraz zielone warzywa liściaste, takie jak: szpinak, brokuły, sałata czy fasolka szparagowa.

Zdrowe opalanie jest możliwe, jeśli będziesz przestrzegać wymienionych wyżej zasad. Odpowiednie przygotowanie skóry i prawidłowe nawodnienie, ochrona głowy i oczu, używanie kosmetyków z filtrami SPF pozwolą na ograniczenie negatywnych skutków ekspozycji na słońce. Pamiętaj o tym, by opalać się bezpiecznie i zdrowo!

Podobne wątki:

0 Udostępnień
(1głosów, średnia: 5,00 z 5)
Loading...
Redakcja Kobieco.pl
Portal KOBIECO.PL to nowoczesne spojrzenie na kobiecy świat. Portal kieruje swoje treści dla kobiet. Poruszamy następujące tematy z życia kobiet: Życie, Inspiracje, Moda, Zdrowie, Uroda, Fit, Fitness, Podróże i Finanse.