Każde warzywo i owoc posiada naturalne barwniki spożywcze. Każde warzywo czy owoc możemy przypisać do jednej z pięciu grup kolorystycznych. Białej, żółtopomarańczowej, czerwonej, zielonej i fioletowej. By zapewnić sobie komplet niezbędnych witamin i składników mineralnych, nie unikaj żadnej z tych barw.

Co najmniej połowę tego co jemy, powinny stanowić warzywa i owoce. Należy jej jeść w proporcji 3:1, owoców należy jeść mniej ze względu na zawartość cukru. Naukowcy podzielili warzywa i owoce według kolorów, każda grupa to inne walory zdrowotne.

naturalne-barwniki-spozywcze
Naturalne barwniki spożywcze

Białe warzywa i owoce

Czosnek, cebula, por, kalafior, cykoria, pietruszka, kapusta pekińska, jabłka, gruszki – zawierają flawonoidy i allicyny działające antybakteryjnie i antywirusowo, a także rozkurczowo i przeciwzapalnie. Zawarta w niektórych z nich siarka poprawia proporcję między złą i dobrą frakcją cholesterolu, służy też włosom i paznokciom.

KONIECZNIE PRZECZYTAJ
Kwaśny odczyn ciała a jedzenie

Żółte i pomarańczowe warzywa i owoce

Marchew, dynia, brzoskwinie, morele, mango, cytrusy – to przede wszystkim beta karoten zwalczający wolne rodniki a więc działający przeciwnowotworowo. Ta grupa chroni układ krwionośny i wzrok, poprawia kondycję skóry, włosów i paznokci.

Czerwone warzywa i owoce

pomidory, papryka, buraki, różowe grejpfruty, arbuz, truskawki, czereśnie, maliny, granaty – zawierają cenny przeciwutleniacz – likopen oraz potas i antocyjany, korzystne dla serca i zachowania młodości, działające przeciwnowotworowo.

Zielone warzywa i owoce

Sałata, szpinak, brokuły, ogórki, groszek, szparagi, brukselka, natka pietruszki, kiwi, agrest – kolor zawdzięczają chlorofilowi, który wspiera pracę wątroby i pomaga pozbyć się toksyn. Ważny szczególnie dla kobiet w ciąży, jest też kwas foliowy (przeciwdziała anemii i zapobiega wadom wrodzonym płodu), oczom i cerze służą witaminy A, C i E, które również opóźniają proces starzenia. Ta grupa warzyw i owoców jest bardzo korzystna dla serca.

KONIECZNIE PRZECZYTAJ
Masaż tantryczny - zobacz co Cię czeka!

Fioletowe warzywa i owoce

Bakłażan, śliwki, aronia, winogrona, jeżyny, jagody, czarne porzeczki – ze względu na antocyjany działają przeciwbakteryjnie, przeciwzapalnie i przeciwstarzeniowo, chronią przed infekcjami, wspomagają układ pokarmowy i moczowy, są też korzystne dla skóry i oczu.

Naturalne barwniki spożywcze jak widać warte są poświęcenia naszej uwagi aby znać właściwości każdej z grup i umieć dostosować dietę do naszych problemów zdrowotnych.

Już dziś zastanów się jakiego koloru warzywa i owoce powinnaś jeść!

PODZIEL SIĘ
(3głosów, średnia: 5,00 z 5)
Loading...
Redakcja Kobieco.pl
Portal KOBIECO.PL to nowoczesne spojrzenie na kobiecy świat. Portal kieruje swoje treści dla kobiet. Poruszamy następujące tematy z życia kobiet: Miłość, Seks, Życie, Inspiracje, Moda, Zdrowie, Uroda, Fit, Fitness, Podróże i Finanse. Na każdym materiałem opublikowanym na KOBIECO.PL pracuje kilka osób aby treść czytała się jak najwygodniej i przede wszystkim żeby była przydatna i prawdziwa. Zapraszamy do polubienia naszego fanpage aby być na bieżąco najnowszymi publikowanymi treściami na naszym portalu.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.