Dieta ketogeniczna to jest z bardziej kontrowersyjnych jadłospisów odchudzających. Z jednej strony podkreśla się, że w określonych przypadkach może być nader skuteczna metoda na zgubienie nadliczbowych kilogramów.

Z drugiej jednak strony, dieta ketogeniczna stanowi poważne obciążenie dla organizmu, przez co jadłospis ten nie jest zalecany wszystkim osobom.

obraz_1

Dieta ketogeniczna a odchudzanie

Aby zrozumieć, jak działa dieta ketogeniczna należy najpierw nakreślić mechanizm, podług którego nasz organizm pobiera energię. Standardowym źródłem energii są węglowodany, które dostarczamy ustrojowi razem z pożywieniem a czasami także poprzez suplementację.

Co jednak dzieje się w sytuacji, kiedy organizm przez dłuższy czas nie jest w stanie pobierać energii z węglowodanów? Dochodzi wówczas do uruchomienia procesów ketogenezy, czyli wzmożonego wytwarzania ciał ketonowych.

Ketogeneza polega w skrócie na tym, iż organizm, zamiast w sposób standardowy pobierać energię z cukrów, zaczyna produkować wspominane ciała ketonowe, będące efektem rozpadu tłuszczów.

W ten sposób dochodzi z jednej strony do wzmożonego spalania tkanki tłuszczowej, z drugiej zaś do wytworzenia się ujemnego bilansu energetycznego. Ta ostatnia okoliczność wynika z faktu, iż ciała ketonowe na dłuższą metę nie są w stanie zapewnić ustrojowi odpowiedniej dawki energii.

Właśnie na powyższym mechanizmie opiera się działanie diety ketogenicznej. Jest to jadłospis, który z jednej radykalnie obniża lub całkowicie eliminuje z diety węglowodany, zaś z drugiej strony zakłada codzienne spożywanie sporej ilości tłuszczów.

Czy dieta ketogeniczna działa?

Odpowiedź na powyższe pytanie brzmi: to zależy od predyspozycji konkretnej osoby. Przede wszystkim należy zaznaczyć, że wzmożona i utrzymująca się ketogeneza jest stanem patologicznym.

Można nazwać ją „trybem awaryjnym” organizmu, który z powodu braku węglowodanów nie jest w stanie wytwarzać energii w prawidłowy sposób.

KONIECZNIE PRZECZYTAJ
Kinesiotaping

To z kolei powoduje, że dieta ketogeniczna stanowi bardzo poważne obciążenie dla ustroju. W trakcie stosowania tej metody możemy być poważnie osłabieni. W przypadku wielu osób dieta ketogeniczna kończy się już po kilku dniach, ponieważ osłabienie organizmu jest zbyt duże, aby można było normalnie funkcjonować.

Z zasady dieta ketogeniczna jest więc metodą przeznaczoną głównie dla osób o mocnych, wytrenowanych organizmach. Mowa tutaj o sportowcach lub też osobach regularnie uprawiających intensywną aktywność fizyczną.

W tych wypadkach czasowe wprowadzenie organizmu w stan awaryjny może zakończyć się trwałą redukcją wagi.

W przypadku pozostałych osób dieta ketogeniczna najczęściej kończy się albo przerwaniem jej stosowania, albo też potężnym efektem jo-jo, co wynika z faktu, że po zakończeniu kuracji wyniszczony organizm reaguje w sposób patologiczny.

Pod pewnymi aspektami dietę ketogeniczną można porównać do ciężkiego treningu kulturystycznego: w przypadku osób odpowiednio zaprawionych może to być świetna metoda.

Pozostali natomiast co najwyżej nabawią się przetrenowania, kontuzji lub też po prostu nie będą w stanie dokończyć treningu według nadmiernie wymagającej rozpiski. 

Skutki uboczne i przeciwskazania

Do podstawowych efektów ubocznych stosowania diety ketogenicznej należą wyczerpanie organizmu oraz ubytki pierwiastków mineralnych. Ten drugi faktor możemy łagodzić poprzez umiejętną suplementację.

W trakcie stosowania kuracji zaleca się więc przede wszystkim przyjmowanie wysokoprzyswajalnych form magnezu (cytrynian, jabłczan, taurynian), dobrych preparatów witaminowych oraz cynku.

Jest to bardzo ważne, ponieważ jadłospis diety ketogenicznej jest ubogi a zarazem wyjątkowo rygorystyczny. Dobrym rozwiązaniem jest także zamiana zwykłej wody na wysokomineralizowaną wodę mineralną.

Znacznie gorzej przedstawia się sytuacja jeżeli chodzi o drugi ze standardowych skutków ubocznych diety keto. Stopień zmęczenia i wyniszczenia naszego ustroju będzie zależeć przede wszystkim od kondycji organizmu.

KONIECZNIE PRZECZYTAJ
Czy do treningu niezbędny jest sprzęt ?

Co do zasady diety ketogenicznej nie zaleca się więc osobom po 40 roku życia, osobom mającym przewlekłe problemy zdrowotne, zmagających się z przemęczeniem lub osłabieniem układu immunologicznego.

Kardynalnym przeciwskazaniem do stosowania diety ketogenicznej jest jednak cukrzyca. Tutaj niestety naprawdę już nie ma żartów, ponieważ próba stosowania omawianej diety w przypadku występowania cukrzycy może doprowadzić do kwasicy ketonowej. Ta ostatnia zaś często okazuje się bezpośrednim zagrożeniem dla życia. 

Co jeść na diecie keto?

Dieta ketogeniczna występuje w dwóch wariantach. Pierwszy zakłada całkowitą eliminację węglowodanów z codziennego jadłospisu. Według drugiego, mniej radykalnego, wariantu węglowodany mogą stanowić 10% wartości odżywczych przyjmowanych w trakcie dnia.

Dieta keto z definicji zakłada więc całkowitą lub niemal całkowitą eliminację słodyczy, makaronów itd. Spożywamy za to pokarmy stanowiące zróżnicowane źródła tłuszczów, a więc oliwę z oliwek, olej lniany, chude mięso i chude ryby, określone warzywa i owoce. Opcjonalnie dieta może uwzględniać także orzechy, nasiona oraz pełnotłusty nabiał.

Należy pamiętać, że nie istnieje jeden powszechnie akceptowany model diety ketogenicznej. Niezmiennym fundamentem jest wprawienie organizmu w przewlekły stan ketozy, co następuje poprzez chroniczny niedobór węglowodanów oraz wysoką podaż tłuszczów. Szczegółowe zalecenia mogą zaś różnić się zależnie od przyjętego modelu diety ketogenicznej.

Warto przeczytać:

0 Udostępnień
(2głosów, średnia: 5,00 z 5)
Loading...
Redakcja Kobieco.pl
Portal KOBIECO.PL to nowoczesne spojrzenie na kobiecy świat. Portal kieruje swoje treści dla kobiet. Poruszamy następujące tematy z życia kobiet: Życie, Inspiracje, Moda, Zdrowie, Uroda, Fit, Fitness, Podróże i Finanse.