Stwierdzeniem prawdziwym będzie, iż insulinooporność jest jednym z najczęściej występujących schorzeń dieto zależnych w XXI wieku. Powodem jej występowania jest między innymi zwiększone stężenie jej antagonistów we krwi.

Walka z jej objawami oraz jej leczenie nie musi wiązać się z wyrzeczeniami, oraz żmudną dietą.

insulinoodpornosc

Jakie zalecenia żywieniowe można zastosować przy insulinooporności?

Spis treści:

  1. Insulinooporność – krótki opis oraz przyczyny jej powstawania.
  2. Senność po jedzeniu – jakie produkty stosować?
  3. Co jeszcze pomoże podczas insulinooporności?

Insulinooporność – krótki opis oraz przyczyny jej powstawania

Istnieje wiele opinii na temat tego, jak dochodzi do uodpornienia naszych komórek na insulinę. Większość z nich jednak dotyczy zwiększonej masy ciała oraz związanego z tym – stanem zapalnym. I tak wymienić można:

  • Insulinooporność spowodowaną nadmierną ilością wolnych kwasów tłuszczowych w krwioobiegu (będącymi z kolei skutkiem otyłości)
  • Insulinooporność spowodowaną zbyt szybkim rozrostem tkanki tłuszczowej oraz jej niedotlenieniem
  • Insulinooporność wywołana poprzez przewlekły stan zapalny.

Mechanizm jej działania jest związany z coraz większym wydzielaniem insuliny przez komórki β-trzustki. Nie powoduje ona jednak zmniejszenia się poziomu glukozy we krwi.

KONIECZNIE PRZECZYTAJ
Dlaczego lepiej nie spieszyć się w odchudzaniu?

Wyróżnić można 3 sposoby działania insulinooporności:

  • Insulinooporność receptorowa, w której obecna jest zmniejszona ilość receptorów insulinowych w tkankach
  • Insulinoopornośćprzedreceptorowa, która polega na nieprawidłowej budowie cząsteczki insuliny
  • Insulinoopornośćpostreceptorowa, charakteryzująca się nieprawidłowym transportem glukozy wewnątrz komórki po jej dostarczeniu.

Senność po jedzeniu – jakie produkty stosować?

Zrozumienie mechanizmu działania insulinooporności pozwala na odpowiednie dobranie diety, która ma na celu poprawienie naszego zdrowia.

Senność, która może się pojawić po posiłku obfitującym w węglowodany proste, jest skutkiem nagłego skoku poziomu glukozy we krwi, która nie jest doprowadzana do komórek przez insulinę.

W jadłospisie osoby ze stwierdzoną insulinoopornościąpowinno się ostrożnie dobierać źródła węglowodanów. Mogą one podnosić poziom glukozy, czego chcemy uniknąć podczas insulinooporności.

Aby zminimalizować ryzyko powstania hiperglikemii, należy sięgać po produkty o niskim indeksie oraz ładunku glikemicznym. Taki sposób odżywiania pozwoli zachować optymalny poziom glukozy we krwi, a dodatkowo może zwiększyć naszą wrażliwość insulinową. Będą to przede wszystkim:

  • Świeże warzywa – bogate w błonnik, witaminy oraz składniki mineralne
  • Pełnoziarniste produkty zbożowe – obfitujące w składniki mineralne, a także błonnik
  • Owoce – mimo iż w większości przypadków są źródłem cukrów prostych, to warto stosować te, które charakteryzują się niskim ładunkiem glikemicznym.
KONIECZNIE PRZECZYTAJ
Burczenie w brzuchu - znamy! PRZYCZYNY I SPOSOBY!

Istnieją także dodatki do żywności, które możemy stosować, aby zwiększyć naszą wrażliwość insulinową. Są to między innymi orzechy, kurkuma, imbir, morwa biała, zielona herbata oraz natka pietruszki.

Co jeszcze pomoże podczas insulinooporności?

insulinoodporność

Oprócz prawidłowo prowadzonej diety bardzo ważne jest uprawianie regularnej aktywności fizycznej. Pomaga ona, zwiększając przemianę materii, ale także poprawia metabolizm węglowodanów. Jest idealnym rozwiązaniem dla osób, które chcą dodatkowo zadbać o swoje zdrowie.

Na naszą wrażliwość insulinową wpływa także masa ciała. Nadmierna jej ilość może powodować zwiększenie oporności tkanek na insulinę, a w dalszej kolejności na powstanie insulinooporności.

Wybrane specjalnie dla Ciebie:

0 Udostępnień
(2głosów, średnia: 5,00 z 5)
Loading...
Redakcja Kobieco.pl
Portal KOBIECO.PL to nowoczesne spojrzenie na kobiecy świat. Portal kieruje swoje treści dla kobiet. Poruszamy następujące tematy z życia kobiet: Życie, Inspiracje, Moda, Zdrowie, Uroda, Fit, Fitness, Podróże i Finanse.