Gdy zaczynałaś nową dietę byłaś pełna nadziei, bo liczyłaś na szybkie efekty. W trakcie przyszło zadowolone, bo zauważyłaś, że wszystko idzie zgodnie z planem. Teraz jesteś szczęśliwa, bo cel został osiągnięty i możesz już wrócić do normalnego trybu życia. Ale zaczekaj, bo trochę się rozpędziłaś. Przed tobą właśnie najtrudniejszy etap diety, czyli utrzymywanie wagi. Długo pracowałaś na ostateczny efekt, więc postaraj się tego nie zmarnować. Zobacz 10 porad, które pomogą ci uniknąć efektu jojo. Trzymaj się ich, a na pewno nie przytyjesz!

1. POWOLI I Z UMIAREM

To, że od początku do końca trzymałaś się wszystkich zaleceń diety, nie oznacza, że od razu możesz przerzucić się na schabowego, frytki i czekoladę. To zrozumiałe, że bardzo za tym tęskniłaś, ale twój organizm przez ten czas zdążył przyzwyczaić się do mięsa na parze, marchewki i sałaty, więc daj mu trochę czasu na oswojenie się z nowym menu. Znane mu niegdyś dobrze składniki przywracaj powoli i z umiarem, bo efekt jojo czai się tuż za rogiem! Dlaczego nie warto spieszyć się z odchudzaniem?

2. NIE REZYGNUJ Z DOBRYCH NAWYKÓW

kobieta ja sałatkę
Pamiętasz jak ugotowałaś pierwszą dietetyczną potrawę i pomyślałaś „hm, to jest nawet dobre!”? Dlaczego więc miałabyś teraz z tego zrezygnować? Wprowadź na stałe do swojego menu ulubione potrawy, które stosowałaś podczas diety i urozmaicaj codziennie posiłki dietetycznymi produktami. Olej lniany, jogurt light czy słodzik – dzięki nim „odchudzisz” swoje jedzenie i nie zaczniesz przybierać na wadze.

3. NIE JEDZ OCZAMI

Z pewnością długo czekałaś na moment, w którym wreszcie będziesz mogła poczuć w ustach smak ulubionej pizzy lub ciasta czekoladowego, ale to nie powód, by rzucać się na jedzenie i dogadzać sobie jak przed odchudzaniem! Pamiętaj, że przez dietę masz nieco skurczony żołądek i (na szczęście) nie jesteś w stanie zjeść tyle, co wcześniej. Jeśli zaczniesz się przejadać, wszystko wróci do normy, a dodatkowo poznasz efekt jojo na własnej skórze.

KONIECZNIE PRZECZYTAJ
Nadwrażliwość zębów. Na czym polega i jak ją zwalczyć?

4. DZIAŁAJ WEDŁUG PLANU

Jeszcze kilka dni temu miałaś rozpisany plan posiłków na każdą porę dnia i nocy. Wiedziałaś, co zjesz na śniadanie, obiad i kolację i co ewentualnie musisz kupić, by przygotować daną potrawę. Trzymaj się tego dalej – planuj wcześniej wybrane posiłki i nie zostawiaj wszystkiego na ostatnią chwilę – a unikniesz pokusy nieplanowanych i kalorycznych obiadów na mieście lub przygotowywania gotowych dań z torebki.

5. NIE LEKCEWAŻ ŚNIADANIA

Śniadanie to najważniejszy posiłek dnia – nieważne czy jesteś w trakcie diety, czy właśnie ją zakończyłaś. Jego brak może spowolnić przemianę materii i spowodować ponowne magazynowanie się zapasów tłuszczu, gdzie droga do efektu jojo jest już bardzo krótka.

6. NADAL JEDZ REGULARNIE

Przyzwyczaiłaś się, że jesz 4-5 posiłków dziennie w regularnych odstępach czasu? To bardzo dobrze, bo twój organizm też to polubił. Jeśli więc nadal będziesz mu dostarczała odpowiednią dawkę jedzenia o tych samych porach, nie narazisz go na niekontrolowane napady głodu i podjadanie.

7. NIE PRZESTAWAJ PIĆ

Przede wszystkim pij dużo wody w ciągu dnia – ma ona bardzo korzystny wpływ na metabolizm. Ponadto daje uczucie sytości – zapełnia żołądek i tym samym zmniejsza zapotrzebowanie na jedzenie. Ale nie o samej wodzie człowiek żyje. Zaprzyjaźnij się na dobre z zieloną herbatą i jej ziołowymi odmianami – one również przyspieszają proces przemiany materii.

KONIECZNIE PRZECZYTAJ
Tusze do rzęs – jak wybierać? Ranking 5 top tuszy do rzęs

8. RUSZAJ SIĘ

Jeśli podczas diety nie skupiałaś się za bardzo na ćwiczeniach – od teraz powinnaś zacząć. Jeśli zaś cały czas się nimi wspomagałaś – tym bardziej powinnaś to kontynuować. Ruch nie tylko pozwoli ci uniknąć efektu jojo, ale też wyrzeźbi mięśnie i ujędrni twoją skórę. Wystarczy kilka treningów w tygodniu lub zmiany starych jak np. korzystanie ze schodów zamiast windy czy spacer do sklepu zamiast jazdy samochodem, by utrzymać zgrabną figurę.

9. KONTROLUJ WAGĘ

Im szybciej zauważysz, że waga pokazuje kilka kilogramów więcej, tym łatwiej będzie ci je z powrotem zrzucić. Taka cotygodniowa kontrola będzie też dla ciebie informacją, czy właściwie starasz się o utrzymanie właściwej wagi. Jeśli za każdym razem będzie pokazywała 1kg do przodu – będzie to dla ciebie znak, że musisz coś zmienić.

10. PILNUJ SIĘ

Ktoś kiedyś powiedział, że dieta, która ma dawać stałe efekty, musi być prowadzona bez końca. I jest w tym sporo racji. Bo prawda jest taka, że jak ktoś ma tendencje do tycia, to prawdopodobnie nigdy się ich nie pozbędzie. Ale nie oznacza to, że nic ci się od życia już nie należy. Świat się nie zawali, gdy raz na jakiś czas pozwolisz sobie na zignorowanie dietetycznych przepisów i zasad zdrowego żywienia. Jeśli jednak wprowadzisz je znów na stałe do swojego życia, wiedz, że prędzej czy później pojawi się w nim również efekt jojo.

Przeczytaj również: 3 pyszne i zdrowe przepisy na piersi z kurczaka

 

2 KOMENTARZE

  1. Oj tak, święte słowa. Efekt jojo dotykał mnie wielokrotnie, za każdym razem scenariusz był podobny. Skoro tak dużo schudłam, to teraz mogę bezkarnie jeść co mi się podoba, bo w razie czego przecież mogę powtórzyć swój sukces… no i powtarzałam w kółko bo dopadał efekt jo-jo, a ja nie umiałam na dobre wpoić sobie dobrych nawyków żywieniowych. Dopiero zmiana nastawienia i traktowanie diety bardziej jako stylu życia, a nie tymczasowej przygody zapewniło trwały efekt. Nie ma dróg na skróty kochane :)

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.