PODZIEL SIĘ

Ostatnimi czasy dieta bezglutenowa stała się bardzo popularna. I to nie tylko wśród osób cierpiących na nietolerancję glutenu, czyli celiakię, ale także wśród tych, którzy nie mają żadnych problemów zdrowotnych. Rynek także skorzystał z pojawiających się wśród ludzi tendencji i dziś praktycznie w każdym większym mieście można znaleźć choć jedno miejsce, gdzie bez problemu da się kupić bezglutenowe, świeże pieczywo czy nawet ciasto.

Czy taka dieta rzeczywiście jest dobra? I czy każdy może ją stosować? Jeśli kiedykolwiek zadawałaś sobie te pytania, odpowiedzi na nie znajdziesz w tym artykule. Sprawdź, co warto wiedzieć o bezglutenowym sposobie odżywiania!

Czym właściwie jest gluten?

Gluten to nic innego jak białko roślinne, które powstaje podczas połączenia występujących w mące, białek prostych z wodą. Jego głównym celem jest wytworzenie klejącej się konsystencji wszystkich wypieków i utrzymanie ich w pożądanej formie. Nie bez znaczenia jest też rodzaj mąki.

gluten
Gluten

Te wolne od glutenu to mąki ryżowe i kukurydziane, nie występuje także w gryce i prosie. Najwięcej glutenu znajduje się w pszenicy, nie brakuje go także w życie, jęczmieniu i owsie.

Bezglutenowa dieta – zdrowa czy nie?

Dla osób chorujących na nietolerancję glutenu lub mających na niego uczulenie, taka dieta to jedyne wyjście. Spożycie tego białka przez osoby z celiakią może doprowadzić do poważnych problemów zdrowotnych. Z kolei u kogoś, kto jest uczulony, gluten powoduje duszności, opuchnięty język i wszelkie wysypki skórne. Powinni zrezygnować z niego także cierpiący na nietolerancję, która objawia się złym samopoczuciem i ogólnymi problemami z żołądkiem czy jamą brzuszną.

KONIECZNIE PRZECZYTAJ
Nadwrażliwość zębów. Na czym polega i jak ją zwalczyć?
dieta-bezglutenowa
Dieta bezglutenowa

Co ważne – chore osoby nie muszą zastępować go żadnym innym składnikiem, gdyż nie powoduje niedoborów pokarmowych. Sam gluten ma tak naprawdę bardzo niewiele wartości odżywczych, dlatego też nawet osoby zdrowe mogą bez obaw przejść na dietę bezglutenową.

Jeśli od dłuższego czasu byłaś zainteresowana taką formą zmiany swoich żywieniowych nawyków – możesz zacząć już dziś, to całkowicie bezpieczne.

Skąd bierze się nietolerancja glutenu?

Wszystko zależy od indywidualnych czynników. Jedni rodzą się z nietolerancją glutenu, u innych może pojawić się wraz z wiekiem, na każdym etapie życia. Często towarzyszy różnym chorobom autoimmunologicznym lub jelit, jednak nie jest to ostateczny wyznacznik. Jeśli czasami czujesz się źle, masz problemy z żołądkiem, a nie wiesz co ci dolega i nie chcesz od razu przechodzić na dietę bezglutenową, możesz wykonać test.

Czasami nie zauważamy sygnałów, które daje nam ciało Jak sprawdzić czy powinnaś unikać glutenu? To proste, po prostu zrób to, przynajmniej na 2-3 tygodnie i obserwuj swój organizm. Po tym czasie zjedz produkt glutenowy – reakcja powinna być szybko zauważalna.

Jeśli odczuwasz różnicę i podejrzewasz, że może to być coś poważniejszego niż nadwrażliwość na gluten (a na przykład celiakia), wybierz się do lekarza, który skieruje cię na odpowiednie badania.

KONIECZNIE PRZECZYTAJ
Chrapanie potencjalnie groźne

Czy z dietą glutenową da się schudnąć?

gluten-2

W tym przypadku dieta nie oznacza zmiany sposobu odżywiania na jakiś okres w celu zrzucenia kilku zbędnych kilogramów. Odpowiedź na pytanie brzmi: i tak, i nie. Nie jest to dieta odchudzająca, jednak na pewno znajdą się osoby, które odczują spadek wagi. Ale wykluczenie z diety glutenu może także powodować przybycie dodatkowych kilogramów, choć to częściej występuje w przypadku osób chorych, których uszkodzone jelita i problemy z wchłanianiem są odpowiedzialne za ograniczony dostęp organizmu do składników odżywczych z jedzenia.

Po przejściu na dietę bezglutenową chorzy odzyskują zdrowy wygląd, a ich jelita z czasem zregenerują się i zaczną pracować w prawidłowy sposób.

Co można jeść na diecie bezglutenowej?

Produktów bezglutenowych jest naprawdę sporo, dlatego zmiana diety nie powinna być drastycznie odczuwalna. Bez obaw możesz sięgać po wszystkie mięsa, ryby, warzywa i owoce, ryż, kaszę gryczaną i jaglaną, sery i orzechy. Jeśli zdecydujesz się na taką dietę, pamiętaj, by czytać etykiety.

Niektóre produkty bezglutenowe są pakowane w tym samym miejscu, co produkty z glutenem i niewiele potrzeba, by to białko przeszło z jednej rzeczy na drugą. To, co znajdziesz na opakowaniu to informacja o śladowych ilościach glutenu, w tym samym miejscu, w którym zawsze znajdują się bardziej popularne składniki, typu orzechy, mleko, jajka.

Przy wypiekach domowych warto korzystać z produktów z certyfikatem, który w 100% gwarantuje np. bezglutenową mąkę, a tym samym zapewnia bezpieczeństwo osobom z celiakią i nietolerancją na gluten.

(3głosów, średnia: 4,00 z 5)
Loading...

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.